19
stukken, en den tijd daardoor bespaard te gebruiken
voor het verstellen of het vervaardigen van kleedingstukken.
Deze maatregel, die op vele scholen reeds wordt toegepast
is evenwel nog niet geheel afdoende.
Het is aan het Comité niet onbekend, dat er bezwaren
verbonden zijn aan het uitbreiden van den tijd, bestemd
voor de handwerken en het daarmede natuurlijk gepaard
gaande inkrimpen van dien, aan andere vakken gewijd.
Toch is het zoozeer doordrongen van het praktisch voordeel
van dit vak en van den weldadigen invloed, die de daarin
bedrevene huisvrouw, vooral die uit de volksklasse, kan
uitoefenen op de welvaart en het geluk van haar gezin, dat het
niet aarzelt opnieuw aan te dringen op vermeerdering van
het aantal lesuren daarin.
Het doet dit met te meer vrijmoedigheid, omdat, zie andere
gemeenten o. a. Haarlem en Rotterdam, zonder merkbaar
nadeel voor de overige vakken, meer tijd voor het leervak
K afgezonderd wordt.
Sommige schoolhoofden, met welke de Commissie-leden
deze zaak bespraken, deelden volkomen hare meening.
Schoolverzuim.
Op de meeste der Burgerscholen, waar het onderwijs in de
handwerken op Woensdag-middag gegeven wordt, klaagden de
betrokken onderwijzeressen in de handwerken ook thans weder
om over schoolverzuim door de leerlingen dezer lessen. In het
vorig jaarverslag werd hierop reeds door het Comité gewezen
en sedert dien tijd is het kwaad eer toe- dan afgenomen.
Misschien zou het bepalen dezer lessen op Woensdag
morgen overweging verdienen.
Bovendien vloeit nog een ander bezwaar voort uit het
feit, dat verreweg de meeste scholen immers méér dan
de helft de lessen in de handwerken op Woensdagmiddag
bepaald hebben.
Van eenige der beste werkkrachten onder het onderwijzend
personeel kan daardoor niet zóóveel partij getrokken worden,
als in het belang van het onderwijs nuttig en noodig is,
en als voor uitvoering vatbaar zal zijn, indien de lessen
over de drie daarvoor thans bestaande dagen, (Dinsdag,
Woensdag en Donderdag) gelijk verdeeld worden.
Samenstelling van het Comité.
Het steeds toenemend getal openbare scholen in deze