23
manne-
bad
Als ondersteld aannemende, dat de waarde van den mensch
en dus ook die van de menschheid evenredig is aan
de mate zijner vrijheid, had hij gesteldde waarde van de
menschheid ligt in de hand van den kunstenaar (Schiller),
s van het gestelde kwam hierop neer:
voorwaarden moet voldaan zijn, wil de mensch
Het bewijs
Aan vier
vrij zijn.
Slechts 8 leerlingen mocht de teekenklasse van het levend
model tellen. Vijf en vijftig leerlingen oefenden zich in het
teekenen van stillevens.
In de afdeeling B (theoretische vakken) werd aan de navol
gende vakken door het daarbij vermelde aantal leerlingen
deel genomen: Anatomie: dagcursus 49 en avondcursus 21
leerlingen; Perspectief: dagcursus 39 en avondcursus 15
leerlingen; Beschrijvende meetkunde: dagcursus 22 en avond
cursus 8 leerlingen; landmeetkunde: 10 leerlingen; werk
tuigkunde: 10 leerlingen; stéréometrie28 leerlingen;
Meetkunde en projectieleer41 leerlingen.
De afdeeling C (Ornamentbestond voor den avondcursus
respectievelijk uit 39 en 43 leerlingenvoor den dagcursus
uit 55 leerlingen.
Aan het boetseeren (Afdeeling D) werd door 43
lijke en 15 vrouwelijke leerlingen deelgenomen.
De Afdeeling E (bouwkunde) bestond in de le klasse uit
42, in de 2e klasse uit 45, in de 3e uit 46, in de 5P uit 19,
in de 6e uit 6, in de 7e uit 21 en in de 8e en 9e uit 8
leerlingen. Aan den cursus in het werktuigkundig teekenen
werd door 19 leerlingen deelgenomen.
Bij de plechtige uideeling der prijzen op 20 April trad
Dr. P. H. Ritter, uit Amsterdam, als feestredenaar op, die
voor zijne bezielde, warm toegejuichte rede den vorm gekozen
van het wiskundig betoog
Ten eerste Geen vrijheid zonder deugd. Maar hoe die
deugd aan de menschen te brengen? Gelijk de Oude Heer
Smits in zijn verhaal van den strooper, dien strooper tot
inkeer laat komen door het hooren van een lied, zoo wil
in het algemeen de menschheid, in wier borst allerlei harts
tochten wonen, slechts voor het goede zich gewonnen geven,
wanneer dat goede haar wordt gebracht in schoonen vorm.