33
4. Scheepvaart.
a. Binnenlands.
Scheveningen verkocht, omdat de prijzen in laatstgenoemde
plaats dikwijls beter waren en omdat de verkoop in kantjes,
zooals te Scheveniugen geschiedt, voor reeder en visscher
voordeeliger is, dan die per gepakte ton. zooals de gewoonte
is te Vlaardingen. Deze verpakking sleept onkosten na
zich, die door den verkooper betaald worden, De handel
in deze vischsoort blijft toenemen.
Bij het eindigen der haringvisscherij is de grootste helft
der visschersvloot in verschillende havens binnengeloopen
met het oog op veilige berging der bommen. Te Vlaardin
gen werd evenals het vorig jaar verlof bekomen om de
spoorhaven te gebruiken. Enkelen vonden een schuilplaats
te Delft. Het strand te Scheveningen wordt voortdurend
meer ongeschikt voor de veilige berging der bommenzelfs
voor het landen der schuiten is door het afnemen van het
strand nog maar een klein terrein bruikbaar. Een haven
is ouder deze omstandigheden meer dan ooit een dringende
eisch geworden, om de visscherij van Scheveningen voor
ondergang te behoeden. Er is een haven onbereikbaar om
verschillende redenen, dat dan steun worde verleend aan
het aanhangige plan voor een binnenduinsch kanaal naar
den Hoek van Holland. De tegenwoordige toestand te Sche
veningen roept luide om voorziening op een of andere wijze.
Aan het einde van 1893 waren er in deze gemeente 110
vaartuigen van 10 of meer tonnen inhoud, tegen 127 in
1892. De beurtschepen, pak- of marktschuiten van en op
’s-Gravenhage varende meten te zamen 1997 ton en de
stoombooten tusschen deze gemeente en andere plaatsen en
vice versa hebben een gezamenlijken inhoud van 1009 ton
(zie verder hieromtrent 7). Van de 110 vaartuigen boven
vermeld, zijn er 91 onbewoond, metende 2614 ton. waarvan
er 18 te Scheveningen tehuis behooren19 zijn bewoonde
schuiten, metende te zamen 718 ton. Van deze worden 2
uitsluitend tot woning gebezigdde overigen dienen tevens
tot berging en verkoop van goederen als fruit, kool, matten,
brandstoffen en aardappelen.