18
de grootste dag
carburine van den tank-
hydraulic mains voor de ovenblokken A, F en G in de
oude stokerij geleverd. De opstelling dezer mains is in het
begin van den winter onder handen genomen.
In Januari 1894 werd de oorzaak der stoornissen, welke
zich bij de gashouders N.os II en III hadden voorgedaan,
gevonden. Het gebrek is terzijde gesteld, en na dien heb
ben zich bij de telescoopgashouders geene bezwaren meer
voorgedaan.
De regulateurs van de beide exhausters in de nieuwe
machinekamer werden door automatisch werkende regulateurs
van de Maatschappij ter vervaardiging van gasmeters, enz.
te Dordrecht vervangenhierdoor werd eene belangrijke
besparing van arbeidskrachten verkregen. In de oude ma
chinekamer zullen eveneens de bestaande regulateurs door
andere worden vervangen.
In het groote zuiverhuis der oude fabriek werden buizen
voor stoomverwarming gelegd, de zuiverhuizen kunnen thans
alle door stoom verwarmd worden.
Ter verruiming van de uitlaten der gashouders werd in
het terrein der fabriek eene tweede leiding, diameter 18",
gelegd.
In de maand April, in welke maand geene kolen werden
ontvangen, zijn het bovendek en een gedeelte der beschoei
ingen van de spoorwegbrug over de haven van den asch-
taal vernieuwd.
In het najaar had eene openbare aanbesteding plaats voor
de uitvoering van verfwerk aan condensors, scrubbers, zui-
verkisten, kolommen en raamwerken der gashouders en aan
vijf tochtdeuren.
De materialen voor dit werk zijn door de gasfabriek
geleverd.
Alle gebouwen en toestellen der fabriek bevinden zich
in goeden staat van onderhoud.
In den loop van het jaar zijn de bliksemafleiders op de
schoorsteenen van blok A en van blok L vernieuwd. Van
de 8 afleiders zijn er 7 onderzocht en in goeden staat be
vonden. Eén schoorsteen bleef het geheele jaar in werking,
z.oodat de afleider niet kon worden nagezien.
De bergruimte voor het gas is onveranderd gebleven,
zij bedraagt 55.500 M.3, zijnde 70% van
productie in 1894.
Sedert voor het transpost van