19
bijzon-
Aan de Hoofden van Openbare Burgerscholen en
dere scholen voor meer uifgebreid lager onderwijs, werden nu
in December 1.1. de volgende vragen voorgesteld, die door
allen met de meeste welwillendheid werden beantwoord:
I. Wordt aan de school onder uw beheer staande, bij het
onderwijs in de talen ook toegepast de „directe methode?”
II. Zoo ja, welke? die van Berlitz of van Gouin?
III. In welke taal of talen?
IV. Sedert wanneer?
V. In welke klasse?
VI. Welke is uwe bevinding omtrent deze methode en
hare voordeelen?
VII. Zijn aan de toepassing daarvan ook bezwaren ver
bonden voor de leerlingen, die alsnog een of ander examen aan
eenige inrichting voor voortgezet onderwijs moeten afleggen?
VIII. Zoo ja, welke zijn die bezwaren?
Terwijl voor de antwoorden van Hoofden van inrichtin
gen voor bijzonder onderwijs naar die wordt verwezen, wordt
hier medegedeeld wat blijkt uit de antwoorden van Hoofden
van openbare burgerscholen.
Op vraag I antwoordt het Hoofd der school aan de Waal
straat neen.
Eveneens het Hoofd der school voor jongens aan de Korte
Lombardstraat.
Het Hoofd der school aan de Koningin-Emmakade ziet
bezwaar in de eischen der toelatingsexamens voor inrich
tingen van middelbaar en hooger onderwijs en de zeer uit
gebreide kennis van den onderwijzer gevorderd.
Het Hoofd der school aan de van-Merlenstraat is geheel
van dezelfde meening en om dezelfde redenen vindt de Heer
Hölscher het gewaagd die methode in te voeren.
Aan de school aan de Schelpkade wordt sedert ruim
2 jaar voor het Fransch, de spreekmethode van Goor ge
volgd met tot nu toe bevredigende resultaten maar de eerste
leerlingen die naar die methode onderwezen zijn, bereikten
de hoogste klasse nog niet.
Aan de school aan het Alexanderplein wordt sedert jaren
altijd fransch gesproken, zonder dat echter de methode
Berlitz of Gouin wordt toegepast.
Het Hoofd der school aan den Zuidwal is een groot voor
stander der methode Berlitz en volgt deze in het Fransch,
Engelsch en Duitsch in de 8e en 9e klasse met zeer goede