19
dus de conclusie trekken,
wordt gevolgd
beantwoorden,
eischen gesteld
Ook aan
uitkomsten; tot en met de 7e klasse echter wordt de oude
vertaal-methode gebruikt omdat de leerlingen anders niet
zouden voldoen voor de toelatings-examina, zooals die
tegenwoordig zijn ingericht.
Het Hoofd der burgerschool voor jongens en meisjes aan
de Korte Lombardstraat daarentegen prijst zeer de methode
Gouin die hij gebruikt voor het Fransch, tot nu toe alleen
in de 4e en 5e klasse, en meent dat er geene bezwaren
bestaan met het oog op een toelatingsexamen.
Het Hoofd der school aan de Falckstraat, waar eene
eenigszins gewijzigde methode Gouin voor het Fransch
en met goeden uitslag, kan evenmin vraag VII
maar ziet het meeste bezwaar in de groote
aan de taalkennis der onderwijzers.
de school aan de Atjehstraat wordt in het
Fransch de directe methode toegepast, maar volgens de
methode de-Bock-en-Leeman.
Uit het bovenstaande mag men
dat de directe methode’’ vele aanhangers vindtdat aan de
vaardigheid in het spreken der onderwijzers echter veel hoogere
eischen worden gesteld dan bij de vertaal-methodedat die
methode echter te kort wordt toegepast om reeds nu met onder
vinding te kunnen oordeelen over het zich al of niet voordoen
van bezwaren bij de toelatings-examina, bezwaren die door
meerdere hoofden worden gevreesd en ze daarom terug
houden van de toepassing dier methode.
Voor het bijzonder onderwijs wordt verwezen naar III.
Op een vijftal scholen werd de methode-Poot, die ook elders
meer en meer de aandacht trekt, voor het aanschouwings-
onderwijs ingevoerd en met aanvankelijk goed gevolg.
Schoolwandelingenals onderdeel van dat onderwijs, hadden
nog maar weinig plaats, de sterkte der klassen is almede
een groot bezwaar.
Ook het steilschrift, werd nog op eenige scholen ingevoerd,
zoodat het thans op de meeste scholen wordt toegepast
hieromtrent geven eenige Hoofden als hunne meening, door
de ondervinding bevestigd, te kennen dat de duidelijkheid
en netheid van het schrift zéér heeft gewonnen, en ook het
scheefzittenwordt tegengegaan, maar niet het vooroverzitten.
Aan een paar scholen wordt in het geheel niet meer op
de lei gewerkt, alleen op papier.
Het onderwijs in handenarbeid werd voortgezet aan de