19 dus de conclusie trekken, wordt gevolgd beantwoorden, eischen gesteld Ook aan uitkomsten; tot en met de 7e klasse echter wordt de oude vertaal-methode gebruikt omdat de leerlingen anders niet zouden voldoen voor de toelatings-examina, zooals die tegenwoordig zijn ingericht. Het Hoofd der burgerschool voor jongens en meisjes aan de Korte Lombardstraat daarentegen prijst zeer de methode Gouin die hij gebruikt voor het Fransch, tot nu toe alleen in de 4e en 5e klasse, en meent dat er geene bezwaren bestaan met het oog op een toelatingsexamen. Het Hoofd der school aan de Falckstraat, waar eene eenigszins gewijzigde methode Gouin voor het Fransch en met goeden uitslag, kan evenmin vraag VII maar ziet het meeste bezwaar in de groote aan de taalkennis der onderwijzers. de school aan de Atjehstraat wordt in het Fransch de directe methode toegepast, maar volgens de methode de-Bock-en-Leeman. Uit het bovenstaande mag men dat de directe methode’’ vele aanhangers vindtdat aan de vaardigheid in het spreken der onderwijzers echter veel hoogere eischen worden gesteld dan bij de vertaal-methodedat die methode echter te kort wordt toegepast om reeds nu met onder vinding te kunnen oordeelen over het zich al of niet voordoen van bezwaren bij de toelatings-examina, bezwaren die door meerdere hoofden worden gevreesd en ze daarom terug houden van de toepassing dier methode. Voor het bijzonder onderwijs wordt verwezen naar III. Op een vijftal scholen werd de methode-Poot, die ook elders meer en meer de aandacht trekt, voor het aanschouwings- onderwijs ingevoerd en met aanvankelijk goed gevolg. Schoolwandelingenals onderdeel van dat onderwijs, hadden nog maar weinig plaats, de sterkte der klassen is almede een groot bezwaar. Ook het steilschrift, werd nog op eenige scholen ingevoerd, zoodat het thans op de meeste scholen wordt toegepast hieromtrent geven eenige Hoofden als hunne meening, door de ondervinding bevestigd, te kennen dat de duidelijkheid en netheid van het schrift zéér heeft gewonnen, en ook het scheefzittenwordt tegengegaan, maar niet het vooroverzitten. Aan een paar scholen wordt in het geheel niet meer op de lei gewerkt, alleen op papier. Het onderwijs in handenarbeid werd voortgezet aan de

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1894 | | pagina 304