i
19
voudige zaken, de huishouding betreffende, worden met haar
besproken. Dat alles wordt dan op schrift gebracht en aan
de meeste scholen op de gewone schooltijden verwerkt en
blijft het eigendom der leerlingen, die dan voor later eene
zeer nuttige handleiding hebben.
Alle Hoofden van scholen waar dit onderwijs wordt ge
geven maken daarvan met ingenomenheid melding en even
eens van de groote belangstelling der meisjes, zoodat deze
poging wèl geslaagd mag heeten.
III. Bijzonder Onderwijs.
Evenals in het vorige jaarverslag mag geconstateerd wor
den dat het in bloeienden toestand verkeert.
Er waren 59 bijzondere scholen, namelijk
voor jongens en meisjes 18
voor jongens 20
voor meisjes 21.
Er werd ééne school voor jongens opgeheven, terwijl er
twee scholen voor meisjes bijkwamen.
De bevolking der scholen voor jongens gaat, aan enkele
inrichtingen, blijkens tabel E. zéér op en neer, vermoedelijk
het gevolg van al of niet gunstige resultaten bij het doen
der verschillende toelatings-examina.
Over het algemeen kregen de sub-commissies bij de be
zoeken aan de scholen gebracht eenen gunstigen indruk.
Aan enkele inrichtingen, vooral daar waar er een buiten
gewone sterke toeloop van leerlingen was, laten de locali-
teiten aan ruimte wel wat te wenschen over. De school van
den Heer Visscher werd gedeeltelijk herbouwd en die van
den Heer Mackenzie in een geheel nieuw, naar de eischen
des tijds ingericht, gebouw verplaatst.
Naar de toepassing der directe methode bij het onderwijs
in de nieuwe talen, werd, zooals reeds gemeld is, ook bij de
bijzondere scholen, waar meer uitgebreid lager onderwijs
gegeven wordt, een onderzoek ingesteld, waaruit al terstond
blijkt, dat men ook daar vele bezwaren er van inziet.
Zoo zijn er van de scholen, voor jongens bestemd, slechts
3, die der heeren van Gremert en van der Meulen, Dam en
de Lange en Eerdbeek, waar die methode wordt toegepast
en wel één van af September 1891 en de twee andere eerst
sedert den aanvang van den nieuwen cursus in 1894.
Zelfs het hoofd der eerstbedoelde school, die deze methode,