i 19 voudige zaken, de huishouding betreffende, worden met haar besproken. Dat alles wordt dan op schrift gebracht en aan de meeste scholen op de gewone schooltijden verwerkt en blijft het eigendom der leerlingen, die dan voor later eene zeer nuttige handleiding hebben. Alle Hoofden van scholen waar dit onderwijs wordt ge geven maken daarvan met ingenomenheid melding en even eens van de groote belangstelling der meisjes, zoodat deze poging wèl geslaagd mag heeten. III. Bijzonder Onderwijs. Evenals in het vorige jaarverslag mag geconstateerd wor den dat het in bloeienden toestand verkeert. Er waren 59 bijzondere scholen, namelijk voor jongens en meisjes 18 voor jongens 20 voor meisjes 21. Er werd ééne school voor jongens opgeheven, terwijl er twee scholen voor meisjes bijkwamen. De bevolking der scholen voor jongens gaat, aan enkele inrichtingen, blijkens tabel E. zéér op en neer, vermoedelijk het gevolg van al of niet gunstige resultaten bij het doen der verschillende toelatings-examina. Over het algemeen kregen de sub-commissies bij de be zoeken aan de scholen gebracht eenen gunstigen indruk. Aan enkele inrichtingen, vooral daar waar er een buiten gewone sterke toeloop van leerlingen was, laten de locali- teiten aan ruimte wel wat te wenschen over. De school van den Heer Visscher werd gedeeltelijk herbouwd en die van den Heer Mackenzie in een geheel nieuw, naar de eischen des tijds ingericht, gebouw verplaatst. Naar de toepassing der directe methode bij het onderwijs in de nieuwe talen, werd, zooals reeds gemeld is, ook bij de bijzondere scholen, waar meer uitgebreid lager onderwijs gegeven wordt, een onderzoek ingesteld, waaruit al terstond blijkt, dat men ook daar vele bezwaren er van inziet. Zoo zijn er van de scholen, voor jongens bestemd, slechts 3, die der heeren van Gremert en van der Meulen, Dam en de Lange en Eerdbeek, waar die methode wordt toegepast en wel één van af September 1891 en de twee andere eerst sedert den aanvang van den nieuwen cursus in 1894. Zelfs het hoofd der eerstbedoelde school, die deze methode,

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1894 | | pagina 313