20
50
45
43
39
48
52
42
36
verschillende verzorgers van ingeschre-
kennis te geven, dat voor deze
van al
n en 1 toehoorder
en 2 toehoorden
en 3 toehoorders
tegen 56 leerl. in Dec. 1893.
en 1 toehoorder
on 2 toehoorders,
en 3toehoorders,
late kl. 70 leerl.
2 de
3de
4de
5de
Totaal 248 en 3 toehoorders233
Bij de overgangsexamens werden
2de, 21 voor de 3de, 10 voor de 4de en 5 voor de 5de klasse,
van welke aan de gestelde eischen voldeden respectievelijk
88, 13, 9, 9 en 3, terwijl van de voor de 3de klasseniet
geslaagde adspiranten een viertal evenwel tot de 2de klasse
kon worden toegelaten.
Doet zich telken jare het verschijnsel voor, dat niet al
de voor den nieuwen cursus aanvankelijk ingeschrevenen later
ook de school bezoeken, dit jaar was zulks nog in meerdere
mate dan anders het geval.
Te recht vestigt de directeur der school er de aandacht
op, tot welke ongelegenheid dit kan aanleiding geven, en acht
hij het wenschelijk maatregelen te nemen, waardoor ouders
of voogden genoopt worden in tijds kennis te geven, dat
hunne kinderen of pupillen, hoewel ingeschreven, de school
niet zullen bezoeken.
In de zomervacantie moet telken jare tijdig de rooster
der lesuren voor den nieuwen cursus worden opgemaakt en
de splitsing der klassen in parallel-afdeelingen vastgesteld
met het oog op het aantal der dan ingeschrevenen en den
te verwachten verderen toevloed van nieuwe leerlingen ten
gevolge van het admissie-examen in September.
Die rooster is maatstaf voor de noodzakelijkheid
of niet tijdelijke versterking der leerkrachten.
Het verzuim nu van
ven leerlingen om kennis te geven, dat voor deze van het
recht tot toelating geen gebruik zal worden gemaakt, was
oorzaak, dat er dit jaar eene tijdelijke versterking van on
derwijzend personeel heeft plaats gehad, welke gedeeltelijk
had kunnen achterwege blijven.
Bij den aenvang van den nieuwen cursus werden ge
splitst de 1ste klasse in vier, de 2de en de 3de ieder
in drie, de 4de en de 5de ieder in twee parallel-afdeelingen.
Het aantal leerlingen bedroeg in December jl.
n
r>
•n
T
n
y)
y>
y>
n
T
n n
n r
J» V
•n r>