i
J
J
33
nieuwingen moeten plaats hebben voor de bestaande vloot,
behalve de jaarlijksche reparatiën. De met scheepsbouw in
verband staande bedrijven hielden gelijken tred. Het binnen
vallen der bomschuiten te Vlaardingen en deels ook te Maas
sluis, bleef niet slechts voortduren maar nam toe, waardoor
het handelsverkeer op die plaatsen, ten nadeele van Scheve-
ningen werd gebaat. Een deel der aldaar aangebrachte
pekelharing werd evenals in vorige jaren te Scheveningen
verkocht, waar men in kantjes verkoopt en dit voor reeder
en visscher voordeeliger is, dan de verkoop per gepakte ton.
zooals de gewoonte is te Vlaardingen. Deze verpakking
sleeept onkosten na zich, die door den verkooper betaald
worden, terwijl het dan plaats hebbende keuren een maat
regel is ten voordeele van den koopman en ten nadeele
van reeder en visscher en geen waarborg oplevert voor
den gebruiker. De handel in deze vischsoort is steeds van
veel beteekenis.
Bij het eindigen der haringvisscherij zijn ongeveer honderd
schuiten in verschillende havens binnengeloopen met het
oog op veilige berging. Te Vlaardingen werd evenals de
beide voorgaande jaren verlof bekomen om de spoorhaven
te gebruiken. Het kalme weer, in begin December, waardoor
het landen der bommen aan het strand weinig bezwaar
opleverde, gaf aanleiding dat er dit jaar ruim 130 bommen
hier aankwamen ter berging; zij vonden allen een vrij goede
bergplaats voor gewone omstandigheden, gedeeltelijk op den
straatweg langs het strand. Dat de veiligheid te wenschen
overliet, bewees de nacht van 22 op 23 December, toen
een groot deel van den straatweg is weggeslagen en de
bommen groote schade hebben bekomen. Zoo ooit dan is
hierbij de behoefte aan een haven voor de visschersvloot
gebleken.
Eene bergplaats elders is niet voldoende voor de visschers-
plaats Scheveningenmen moet rekening houden met de
daarmede samenhangende handelsplaats, die aan duizenden
brood verschaft en alleen kan behouden blijven door aan -
leg van een haven, waarvan toenemende bloei van visscherij
en handel het gevolg zal zijn. Scheveningen kan dan worden
de eerste visschershaven van het land. Geen plaats aan de
Noordzee of aan de Maas levert beter gelegenheid op om
alle visschsoorten te verkoopen hieruit kan dan ook worden
verklaard dat tegenwoordig dagelijks visch wordt gezonden