19
Eijk, de scholen
L
van het Comité onderging geen ver-
meeeste gevallen de medewerking van het Hoof'd der school.
De resultaten zijn, den weinigen tijd, die aan dit vak kan
gewijd worden in aanmerking nemende, in de meeste scholen
voldoende. Blijven ze hier en daar nog zeer middelmatig, op
andere scholen zijn ze zóó goed, dat de betrokken sub-
commissien niet konden nalaten een woord van welverdienden
lof te geven aan het onderwijzend personeel over den ijver en
de toewijding, waarmede het zijne taak volbrengt.
Het Comité blijft de hoop koesteren dat het denkbeeld
van meer tijd te wijden aan het onderwijs van dit, in zonder
heid voor de gezinnen uit de volksklassen, zoo nuttige en
belangrijke leervak, te eeniger tijd zal kunnen verwezenlijkt
worden.
Reeds heeft het Hoofd der school aan den Noordwal, in
ziende de wenschelijkheid van meer volledig onderwijs dan
gedurende de aangewezen schooluren kan gegeven worden
en gesteund door de belanglooze hulp van de 1ste onder
wijzeres. Mej. Doffegnies. op één der avonden in de week
een aanvullingscursus voor de nuttige handwerken georga
niseerd. die gunstig werkt en zeer ten goede komt aan die
leerlingen, welke daarvan gebruik maken. Uit den aard der
zaak is het echter niet mogelijk alle leerlingen der hoogste
klasse, voor welke deze cursus bestemd is, daartoe bulten de
schooluren bijeen te krijgen, en juist dit is noodig. Uit
breiding van het onderwijs gedurende de gewone schooluren
blijft de reeds vroeger uitgedrukte wensch van het Comité.
In afwachting van de vervulling van dezen wensch tracht
het te bewerken dat bij de samenstelling der leerplannen
hoofdzakelijk gelet worde op hetgeen, in den stand waartoe de
leerlingen behooren. het meest praktisch nut heeft. Het haken,
als vooroefening van het breien, dat. als zoodanig, geheel on-
noodig is en waardoor een kostbare tijd verloren gaat, wordt
ernstig ontraden, evenals het vele en langdurige breien, ter
wijl wordt aangedrongen op het bestemmen van den daardoor
vrij geworden tijd voorverstellen, stoppen, mazen, knippen
en naaien van eenvoudige kleedingstukken en andere prak
tische oefeningen.
De samenstelling
andering.
De terdeeling in sub-commissiën en de aan deze opge
dragen scholen is als volgt
a. Mevrouw Cremers en Mevrouw van