33 Aan het einde vaartuigen van van 1895 waren er in deze gemeente 143 10 of meer tonnen inhoud, tegen 122 in 1895 voldoende werk, daar behalve de gewone jaarlijksche reparation, door den storm van het laatst van 1894 nood zakelijk geworden waren herstellingen en vernieuwingen van een tal van bommen, van sommigen voor meer dan de helft. Voor het bouwen van nieuwe schuiten was dan ook vóór half Juni weinig tijd, en eerst nadat de vloot ter haring- visscherij was uitgezeild begon weder de gewone arbeid in de schuren en op de werven. Onder de treurige omstandig heden, waarin Scheveningen verkeert, begint de lust voor het uitrusten van bommen te verminderen, en verkiest men meer en meer loggers of kotters. De te maken muur langs het strand, die vrij ver wordt vooruit geschoven, om een breeden rijweg te verkrijgen, maakt in de toekomst het landen der schuiten te Scheveningen eene onmogelijkheid. De met scheepsbouw in verband staande bedrijven hielden daarmede gelijken tred. Het binnenvallen der bomschuiten te Vlaardingen en Maassluis bleef toenemen, waardoor het handelsverkeer op die plaatsen ten nadeele van Scheveningen werd gebaat. Een deel der aldaar aangebrachte pekelharing werd evenals in vorige jaren te Scheveningen verkocht, in kantjes, daar dit voor reeder en visscher voordeeliger is dan de verkoop per 'gepakte ton. Toenemende is die aanvoer evenwel niet, daar door verhoogde kosten en tijdverlies de handelaren te Scheveningen niet met die te Vlaardingen kunnen concurreeren. Bij het eindigen der haringvisscherij zijn ongeveer 200 schuiten in verschillende havens binnengeloopen met het oog op veilige berging. Te Vlaardingen werd evenals vorige jaren verlof gegeven om de spoorhaven te gebruiken. Te Scheveningen kwamen nog geen veertigtal bommen ter ber ging aan en van die weinigen beliepen er nog eenige storm schade. De behoefte aan een visschershaven doet zich voort durend sterker gevoelen, en is door den bouw der zeewe ringen langs het strand eene gebiedende noodzakelijkheid geworden, daar berging der vloot in andere havenplaatsen, den handel van Scheveningen vernietigt. 4. Scheepvaart. a. Binnenlands

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1895 | | pagina 541