19
vader neerziet
Om den goeden "eregelden gang van het onderwijs te
bevorderen, worden er aan sommige scholen schoolvergade
ringen gehouden, aan andere scholen eenvoudig besprekingen
tusschen het Hoofd en den betrokken onderwijzer: beide
stelsels hebben hun voor- en tegenstanders niet alleen onder
de Hoofden, maar ook onder de onderwijzers.
Evenzoo is de meening verdeeld over het nut van school-
wandelingenliet mag zeer zeker zijn nut hebben, indien
de leerlingen ook eensde onmiddelijke nabijheid van ’s-Graven-
liage, als Hcheveningen, Rijswijk of Leidschendam bezoeken
maar met eenig recht kan toch wel gevraagd worden of er
geen overdrijving in schuilt met leerlingen eener kostelooze
school een uitstapje naar Haarlem te doen, nog wel vooral
met het doel een bezoek te brengen aan het Koloniaal mu
seum aldaar. De overgroote meerderheid dier leerlingen zal
den leeftijd van 12 jaren wel niet te boven gaan en is het
daarom niet te verwachten dat zulk een bezoek, dat trouwens
niet anders dan hoogst oppervlakkig kan zijn (en groote
kosten meêsleept) eenig resultaat zal hebben.
In het model waarnaar de verslagen door de Hoofden in
te dienen, moet zijn ingericht, is onder 4. Onderwijs, ook
de vraag gesteld; .tracht gij het onderwijs ook dienstbaar
„te maken aan de bestrijding van drankmisbruik? zoo ja,
.hoe? zoo neen, waarom niet?-’ Op de meeste scholen ge
beurt dit, wanneer zich daartoe de gelegenheid aanbiedt,
maar dan nog zijn alle hoofden met ééne enkele uitzondering,
van gevoelen dat zuks niet zéér veel takt moet geschieden en
men zorgvuldig ook maar het geringste moet vermijden wat
aanleiding zoude kunnen geven dat het kind minachtend
op zijn vader neerziet; en juist deze klip is moeielijk te
ontgaan omdat de onderwijzer alleen door een diepen af
keer te wekken van het kwade, op de zedelijke vorming
van den leerling kan werken.
Aan eene der kostelooze scholen echter zal dit punt
binnenkort op eene schoolvergadering door een der onder
wijzers, lid van de „Nederl. Onderwijzers Propaganda-club
voor drankbestrijding” worden besproken, ter overweging
in hoeverre men opzettelijk het onderwijs daarnaar zal
kunnen inrichten.
Bij het onderwijs in den handenarbeid blijft het nog
steeds een zoeken naar den juisten weg om dat in verband
te brengen met het andere onderwijs.
Een der Hoofden, de Heer van der Laan, maakte ge-