18 en in een verzameltrechter op zijde van de ovens brengt. Hier uit worden de cokeswagens in het sousterrain geladen en deze over een spoorbaan door een 40 M. langen tunnel met een ketting voortbewogen en op de cokesplaats gebracht. Het xoorheen zoo lastige vervoer van de cokes uit dit gedeelte der stokerij werd hierdoor op zeer practische wijze belangrijk vereenvoudigd, waardoor bij besparing aan personeel de arbeid der overblijvende werklieden werd verlicht. Het machinaal laden der retorten heeft echter niet aan de verwachting beantwoord. Voornamelijk bleek het vervoer van de kolen over een hangspoor boven in de stokerij om de vul- bakken der laadmachines te ladenaan veelvuldige stoornissen onderhevig en een bron van gevaar te zijn voor het stokers- personeel, dat onder dit hangspoor moet werken. Aangezien door de vroegere invoering der trekmachines de retorten mechanisch worden ontladen en het stokerspersoneel thans ook van het transport der cokes ontheven is, bepaalt zich de handenarbeid in hoofdzaak tot het laden der retortenbij de inrichting dezer stokerij geschiedt dit op zoo eenvoudige wijze, dat eene eenigszins belangrijke besparing door machinaal laden niet te verwachten is. Echter is nog in overweging, in hoeverre eene andere wijze van lading van de vulbakken der laadmachines al of niet in verband met een kolenbreker tot een voordeelige toepassing dezer machines kan leiden. In het aantal der ovens en retorten kwam dit jaar geene verandering. De bliksemafleiders op de fabrieksschoorsteenen en de Direc teurswoning werden nagezien en in orde bevonden. Ter tegemoetkoming aan klachten over den vochtigen toestand der tweede opzichterswoning werd deze aan drie zijden met cement specie bepleisterd. De woning van den fabrieksopzichter werd op nieuw geverfd en behangen; een der slaapkamers werd aan de woning ont trokken en tot teekenkamer ingericht. Het hulpbureau aan de Badhuiskade te Scheveningen met fitterswoning en wachtlokaal voor lantaarnopstekers werd ge verfd en in behoorlijken toestand gebracht. Het dak van de oude stokerij leed door den Junistorm schade en onderging eene belangrijke reparatie. Alle gebouwen en toestellen bevinden zich in goeden staat van onderhoud. Reeds in het vorig jaarverslag werd de bergruimte voor het gas te klein geacht. De nuttige gasberging bedraagt thans 53.500 M3., terwijl in de naaste toekomst eene gashouderruimte van 94.000 M’. wen- schelijk wordt geoordeeld. In deze uitbreiding kan worden voorzien door den bouw van

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1897 | | pagina 257