19 „Het nut eener schoolvergadering is ook vooral gelegen „in de wenken en raadgevingen welke de jongere onder wijzers van liet Hoofd en van hunne oudere collega's „kunnen ontvangen. „Maar ligt dat in de bedoeling van adressante? Heeft „men niet veeleer te vreezen dat, indien ook de jongeren „zich op de vergadering kunnen beroepen, als een recht „dat de verordening hun toekent, juist zij, die zelf nog „zooveel te leeren hebben, hunne zienswijze zullen willen „doordrijven? Zoodoende zoude het kunnen voorkomen, „dat onmondigendie als paedagogen nog zoo weinig „waard zijn den toon gingen aangeven. „Zeer zeker komt aan bekwame, bezadigde klasse- „onderwijzers eenige invloed toe, zoo niet op de schooldan „toch op hunne klasse. Maar welk Hoofd zal zoo dwaas „zijn den raad van zulke mannen in den wind te slaan? „Ook zonder vergaderingen zullen zij wel den noodigen „invloed kuunen uitoefenen; het zelfde geldt natuurlijk van „de klasse-onderwijzers. Maar de jongelieden, die nauwe lijks hun examen achter den rug hebben, en wier be scheidenheid niet altijd gelijken tred houdt met hunne „geringe ervaring, moeten zelve nog zoo dikwijls geleid „worden”. Van eenige andere artikelen werd ook wijziging gevraagd en wel voornamelijk deze, dat bet Hoofd in of na overleg met het personeel of den „betrokken” klasse-onderwijzer zoude handelen, b v. het leerplan vaststellen, bepalen in welke klasse de leerlingen zullen geplaatst wordenenz. De Commissie had ook tegen die wijzigingen bezwaar; zoo zoude het b.v. niet overeenkomstig de bedoeling der wet zijn, om het personeel der school invloed toe te kennen op het vaststellen van het leerplanen van den „betrokken” klasse-onderwijzer kan dan nog geen sprake zijn wanneer nog niet bepaald is in welke klasse een leerling zal worden geplaatst; maar natuurlijk zal bet rapport van den klasse- onderwijzer, wanneer een leerling moet teruggeplaatst worden in eene lagere lagere klasse, of verplaatst in eene hoogere, wel altijd den doorslag geven. De conclusie van het advies onzer Commissie luidde dan ook „dat, hoewel zij sympathie heeft voor het houden van „schoolvergaderingen zooals die tot nu toe aan vele scholen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1897 | | pagina 303