19 het bezetten van elke klassede eerste onderwijzeres vrij Ie kunnen houden, dan weten zij door eene andere klassen- indeeling, door eene wijziging van het leerplan, door het aanstellen van geschikte volontairs enz. toch te bewerken dat het hoofd van bet handwcrken-onderwijs ontheven blijve van het geregeld onderwijs geven in ééue bepaalde klasse. Wij hopen dat het invoeren van bedoelden maatregel op alle scholenniet lang meer op zich zal laten wachten. Dat de leerwijze de leermiddelende regeling van hel onderwijs en de esuilaten daarvan betreft kunnen wij ons houden aan het daaromtrent ten vorigenjare medegedeelde. Alléén een paar opmerkingen hieromtrent: Het is bekend dat thans als algemeene regel geldt, dat het handwerken-onderwijs aan de meisjes gegeven wordt in alle klassen eener zelfde school op denzelfden tijd, terwijl de jongens alsdan ander onderwijs genieten. Slechts op êéne school wordt die regel niet gevolgden zitten in één lokaal, ééue afdeeling jongens en ééne van meisjeswelke laatste onderwezen worden in de handwerken, terwijl de jongens met een ander vak worden bezig gehouden. Wij hopen dat in dezen toestanddie voor geen van beide vakken gunstig werken kan, verandering zal kunnen gebracht worden. In een paar scholen vonden wij, buiten noodzakelijkheid, twee klassen in één lokaal vereenigd. Het behoeft geen betoog, dat dit hinderlijk is bij het onder wijs. Wij hebben daarom getracht hierin verandering te krijgen. Op eenige scholen is de berging voor leermiddelen en grondstoffen voor het afgewerkte en voor het nog onder handen zijnde werkbepaald onvoldoende. Het is noodig dat daarvoor doelmatige, niet vochtige kasten worden be stemd, zoodanig ingericht, dat óók het afgemaakte werk der leerlingen daarin ordelijk en netjes kan bewaard blijven zoodat niet gelijk thans op onderscheidene scholen uit plaatsgebrek geschiedt het afgemaakte bij het einde van elk leerjaar mede naar huis behoeft gegeven te worden. Dit toch heeft veeltijds tengevolge dat de ver vaardigde voorwerpen en modellen zoek raken of verwaar loosd worden, terwijl het juist in het belang der leerlingen is, dat de geheele verzameling haar na afloop van den geheelen cursus in behoorlijke orde worde ter hand gesteld om haar mede te nemen naar hunne woningen, ten einde

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1897 | | pagina 322