19.
u
II
II
n
u
n
paling
aan
6
6
7
6
u
u
II
n
n
u
K. Lombard straat
Schelpkade
F alckstraat
Koningin Emmakade 5
Van-S windenstraat
Weimarstraat
Neptunusstraat
aangegeven, waarbij moet worden opgemerkt dat het examen
ditmaal vergelijkend was.
Het aantal leerlingen gebruik makende van de gunstige be-
van art. 23 der Verordening van 25 Maart 1897, bedroeg
de school aan de
9 kosteloos, 8 tegen verminderd schoolgeld.
3
9
2
9
9
10
Omtrent het schoolverzuim valt niets bijzonders te vermelden;
met kracht poogden de Hoofden en Onderwijzers het te be
strijden, maar niet altijdof liever maar zelden, met gunstig
gevolg.
De gezondheidstoestand was minder gunstig door het vrij veel
heerscben der mazelen.
De daartoe door Burgemeester en Wethouders aangewezen
Dr. Heukema bezocht de scholen herhaaldelijk en was steeds
bereid te verschijnen, waar zijn advies werd gevraagd; waren
vele ouders onwillig om zich raadgevingen van hoofden of onder
wijzers ten nutte te maken, indien eenmaal «de Doctor» het
gezegd haddan werd meestal daaraan gehoor gegeven
De uitkomsten van het onderwijs waren ook nu weder niet
onbevredigend te noemen, de dikwijls ongunstige omstandig
heden in aanmerking genomen; een der grootste kwalen is zeker
wel het vele verhuizen der ouders en het dien tengevolge her
haaldelijk overplaatsen der leerlingen.
Dat het onderwijs op prijs werd gesteld, blijkt hieruit dat er
leerlingen zijn die niet alleen tweemalen den laatsten cursus
volgen, maar zelfs meermalen; door onze Commissie werd er
echter tegen gewaakt dat die leerlingen niet de plaatsen in
nemen van anderen die uit de daaraan voorafgaande klasse
konden overgaan.
Wegens gerezen bezwaren werden de verschillende soorten
van getuigschriften afgesehaft en vervangen door één zelfde
soort, maar met behoud van de klassiticatie der oordeelvellingen.
De modellen der rapporten over gedrag, vlijt en vorde
ringen der leerlingen in 1897 vastgesteld en de tijdstippen
waarop dezen werden uitgereikt, vonden vrij algemeen instem
ming bij de Hoofdenhet schijnt echter wenschelijk de kolom
«afwezig» te splitsen en dan de eene te doen luidenmet wettige
redenen, de andere: zonder wettige redenen.