deining aan de kust kan met het paard niet in zee worden ge
gaan.
Van de scheepstimmerwerven kan hetzelfde gezegd worden
als voor 1897twee zijn gesloten en twee blijven geopend met
een zeer gering aantal knechts, voor eventueel voorkomend
reparatiewerk. Nieuwe bommen werden niet gemaakt, tenge
volge der voortdurende onzekerheid in zake havenaanleg. Met
de smederijen gaat het al even ongunstig, het aantal knechts
is daar tot op meer dan de helft verminderd.
De nieuw model bommen blijven zeer goed voldoen volgens
verklaring der opvarendenaanbouw van die soort is niet te
verwachten vóór dat de beslissing in de havenzaak is gevallen.
De met scheepsbouw in verband staande bedrijven hielden daar
mede gelijken tred. Het binnenvallen der bomschuiten te Vlaar-
dingen, Maassluis en Schiedam is bijna regel geworden, de
strandmunr verplicht daartoe; bijna allen vermeden het landen
alhier, waardoor het handelsverkeer in deze Gemeente zeer
wordt benadeeld. Er kwamen hier in het geheele seizoen slechts
drie schuiten aan.
Een deel der in de Maashavens aangebrachte pekelharing
werd evenals vorige jaren hier verkocht in kantjes, daar die
wijze van verkoop meestal voor reeder en visscher voordeeliger
is, dan die in gepakte tonnen.
Niettegenstaande verhoogde kosten en tijdverlies door vervoer
naar hier factoren zijn, die de concurrentie met Vlaardingen
bemoeielijken, was het deel naar hier gezonden vrij belangrijk.
Bovendien werd door eenige handelaren haring uit de hand
gekocht te Katwijk; er kunnen dus hier grootere aanvoeren
worden geplaatst.
Bij het eindigen der haringvisscherij zijn, op vier na, alle
schuiten in verschillende havens binnengeloopen met het oog
op veilige berging.
Te Vlaardingen werd dit jaar geen gebruik gemaakt van de
spoorhaven, daar de Wilhelminahaven voor ingebruikneming
gereed was. De veiligheid voor botsen en stooten laat in deze
nieuwe haven te wenschen over, daar zij aan den Maaskant
onbeschermd is, hetgeen veel golfslag of deining veroorzaakt,
die de vaartuigen tegen elkander doet botsen.
Te Scheveningen vond het resteerende viertal een plaats ter
hoogte van het Oranjehotel op 25 minuten afstand van het
centrum van het dorp.
- 4. Scheepvaart.
Aan het einde van 1898 waren in deze gemeente 141 vaar
tuigen van 10 of meer tonneninhoud, tegen 152 in 1897. De
beurtschepen, pak- of marktschuiten van en op 's Gravenhage
varende meten te zamen 2253 ton en de stoombooten tusschen