18
Fabriek.
HOOFDSTUK III.
Toestand der Fabriek, der Gebouwen en der Canalisatie.
a.
In het vorige jaar was reeds een aan vang gemaakt met het
leggen der fundeeringen voor den bouw van vijf ovens met
hellende retorten, zoodat in Maart door de Stettiner Chamotte
Fabrik act ges. met den opbouw dezer ovens werd begonnen.
Ten behoeve dezer ovens werd een schoorsteen met bijbe-
hoorende rookkanalen gebouwd door den heer B. L. de Ridder
te ’sGravenhage voor eene som van ƒ5551,56.
De hydraulic mainde klimpijpenteeraflaten en hoofdgas
leiding mede bij deze ovens behoorende werden geleverd en
gesteld door de firma Rogier Nerinck Richter te Bergen-op-Zoom
voor eene som van ƒ6307,91.
Voor den gasmotor die de beweegkracht levert voor den
kolenbreker, elevator en de cokestransportinrichtingen werd door
la Société des forges d’Aiseau een ijzeren huisje voor ƒ608,49
geleverd.
Met inbegrip van de uitgaven in het vorige jaar gedaan,
bedroegen de kosten dezer ovens met schoorsteen, breek- en
transportinrichtingengas- en teerleidingen in het geheel
ƒ91.562,80|.
In Augustus kwamen alle werken gereed en konden de nieuwe
ovens in werking worden gesteld.
Nadat de ovens behoorlijk op hitte waren gebracht gaf het
bedrijf met deze ovens en de daaraan verbonden cokestransport-
inrichting alle reden tot tevredenheid. Het voornemen bestaat
in het volgende jaar de installatie te voltooien door een cokesbreek-
en sorteerinrichting waardoor het mogelijk zal zijn de cokes
gesorteerd in zakken af te leveren zonder dat voor de behan
deling der cokes handenarbeid wordt gevorderd.
In het oude scrnbberlokaal werden drie torenscrubbers afge
broken en vervangen door een Kirkham washervan eene capa
citeit van 30 a 4Ö.000 M3. gas per 24 uur. De drie overblijvende
torenscrubbers werden met houten horden gevuld en als voor-
scrubbers ingericht.
De Kirkhamwasher werd geleverd en gesteld door de Maat
schappij ter vervaardiging van gasmeters enz. te Dordrecht voor
8596; de houtvulling der torenscrubbers werd geleverd door
Zschocke te Kaiserslautern voor 1473,49^, terwijl verschillende
bijkomende werken in eigen beheer 6002,87 vorderden.
Eene proef genomen met koude beuzolcarburatie voor de
scrubbers gaf weinig bevredigende uitkomsten.
De toegang tot de fabriek aan de N. O. zijde die tot dusver