19
26
4
toestand, waarin het thans verkeert, op te heffen, ook al wordt
het Herhalingsonderwijs niet verplichtend gesteld.
De omvang van het onderwijs bleef ongewijzigd. Uitbreiding
of verandering komt onder de tegenwoordige omstandigheden
ook niet wenschelijk voor.
Op 4 van de scholen A wordt teekenonderwijs als een hoofd
vak aangemerkt, en aan dit onderwijs minstens evenveel tijd
besteed als aan lezen, schrijven en rekenen. Van voortgezet»
onderwijs in deze drie vakken, aansluitende aan de hoogste
klasse der volksschool, is op geen der Herhalingsscholen sprake.
De resultaten van het teekenonderwijs waren op de verschillende
scholen zeer uiteenloopend, ook omdat op de eene school meer
dan op de andere leerlingen verschijnen, afkomstig van scholen,
waar aan teekenen niets gedaan is. Bij nagenoeg eensluidend
leerplan is de uitvoering in de practijk ook geheel verschillend.
Op een der scholen werden eenvoudige perspectivische verschijn
selen verklaard, draadfiguren en daarna andere figuren naarde
natuur geteekend. Op de meeste scholen brachten de leerlingen
het niet verder dan het nateekenen van voorbeelden, bladvormen,
eenvoudige ornamenten, enz Alleen op vertoon van hunne teeken-
cahiers werden twee leerlingen van deze laatste categorie op de
Plateelbakkerij alhier toegelaten. Op een der scholen werd nage
noeg geen teekenonderwijs gegeven. De onderwijzer, voor lat
vak aangewezen, werd er minder bekwaam en geschikt v
geacht, terwijl het Hoofd van die school aan de Commissie cm
schrijft
«Het is onnoodig niet alleen, maar ook dwaas, om concurrentie
«te willen aanbinden tegen vakteekenscholen, zooals de Atnbac'm-
«school en de Teekenacademie, die ’s avonds honderden jongens
//herbergen, en beschikken over uitnemende hulp- en leermiddelen
«en over teeken-leeraars, geheel in de geheimen van ’t vak
'/doorgedrongen. De jongens komen daar 4 avonden in de week
«teekenen, en maken dan ook vorderingen, terwijl de Herhalings-
«school hen hoogstens 2 uur per week zou kunnen afstaan.»
Naast het hei halen en bevestigen van het geleerde op de
dagschool, komt voor de meisjes der scholen A onderricht in
het koken en ander keukenbedrijf en voortgezet onderwijs in
de nuttige handwerken. Alleen de meisjes op de school te
Scheveningen zijn van het kook-onderwijs verstoken. Het onder
wijs van de dames der Kookschool wordt aangevuld door de
lessen, die de onderwijzers der Herhalingsschool daaraan ver
binden in voedingsleer, berekeningen, betrekking hebbende op
maten en gewichten, eenvoudige huishoudkunde. Bij geen der
vakken voor de mannelijke leerlingen valt het practische nut
en de aanpassing aan de eischen van het leven zoo onmiddellijk
in het oog als bij dit vak voor de meisjes. De leerlingen voelen
dat. Op de avonden aan «practical housewifery» gewijd, waar-