19 26 4 toestand, waarin het thans verkeert, op te heffen, ook al wordt het Herhalingsonderwijs niet verplichtend gesteld. De omvang van het onderwijs bleef ongewijzigd. Uitbreiding of verandering komt onder de tegenwoordige omstandigheden ook niet wenschelijk voor. Op 4 van de scholen A wordt teekenonderwijs als een hoofd vak aangemerkt, en aan dit onderwijs minstens evenveel tijd besteed als aan lezen, schrijven en rekenen. Van voortgezet» onderwijs in deze drie vakken, aansluitende aan de hoogste klasse der volksschool, is op geen der Herhalingsscholen sprake. De resultaten van het teekenonderwijs waren op de verschillende scholen zeer uiteenloopend, ook omdat op de eene school meer dan op de andere leerlingen verschijnen, afkomstig van scholen, waar aan teekenen niets gedaan is. Bij nagenoeg eensluidend leerplan is de uitvoering in de practijk ook geheel verschillend. Op een der scholen werden eenvoudige perspectivische verschijn selen verklaard, draadfiguren en daarna andere figuren naarde natuur geteekend. Op de meeste scholen brachten de leerlingen het niet verder dan het nateekenen van voorbeelden, bladvormen, eenvoudige ornamenten, enz Alleen op vertoon van hunne teeken- cahiers werden twee leerlingen van deze laatste categorie op de Plateelbakkerij alhier toegelaten. Op een der scholen werd nage noeg geen teekenonderwijs gegeven. De onderwijzer, voor lat vak aangewezen, werd er minder bekwaam en geschikt v geacht, terwijl het Hoofd van die school aan de Commissie cm schrijft «Het is onnoodig niet alleen, maar ook dwaas, om concurrentie «te willen aanbinden tegen vakteekenscholen, zooals de Atnbac'm- «school en de Teekenacademie, die ’s avonds honderden jongens //herbergen, en beschikken over uitnemende hulp- en leermiddelen «en over teeken-leeraars, geheel in de geheimen van ’t vak '/doorgedrongen. De jongens komen daar 4 avonden in de week «teekenen, en maken dan ook vorderingen, terwijl de Herhalings- «school hen hoogstens 2 uur per week zou kunnen afstaan.» Naast het hei halen en bevestigen van het geleerde op de dagschool, komt voor de meisjes der scholen A onderricht in het koken en ander keukenbedrijf en voortgezet onderwijs in de nuttige handwerken. Alleen de meisjes op de school te Scheveningen zijn van het kook-onderwijs verstoken. Het onder wijs van de dames der Kookschool wordt aangevuld door de lessen, die de onderwijzers der Herhalingsschool daaraan ver binden in voedingsleer, berekeningen, betrekking hebbende op maten en gewichten, eenvoudige huishoudkunde. Bij geen der vakken voor de mannelijke leerlingen valt het practische nut en de aanpassing aan de eischen van het leven zoo onmiddellijk in het oog als bij dit vak voor de meisjes. De leerlingen voelen dat. Op de avonden aan «practical housewifery» gewijd, waar-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1899 | | pagina 320