I I h I i I T 11 ill ij ?l 4 I it 4 Jfi Bijlage *2.) VEERTIGSTE VERSLAG van den staal der Atademie van Beeldende Kunsten te’s Ciavenhage over 1898 - 1899. Bij de inleiding van dit Jaarverslag, hetwelk de Raad van Bestuur wederom de eer heeft U aan te bieden, mag met vol doening erkend worden, dat deze aloude Haagsche instelling zich in stijgende populariteit verheugt. Naarmate de residentie zich uitbreidt, neemt het aantal leerlingen in evenredigheid toe; naarmate zich in den lande een streven openbaart om het onderwijs voor den jeugdigen ambachtsman zooveel mogelijk in verband te brengen met de praktijk van zijn vak, plooit zich ook de Academie naar dien nieuwen eisch en beijvert zij zich, den toekomstigen werkman degelijk vakonderwijs te verstrekken. Natuurlijk geldt dit uitsluitend voor den jeugdigen bezoeker van den wit tcravond-cnrsns. Vakonderwijs is voor al deze toekomstige ambachtslieden het parool. In plaats van hen langs den omslag- tigen weg van blokken en pleisterfragmenten zekere vaardighe id in het handteekenen te doen verkrijgenhoudt men hen reeds dadelijk bezig met het schetsen en ontwerpen van dingen, die onmiddelijk hun vak raken. Door het leeren opschrappen van allerlei details, welke betrekking hebben op hun vak, moeten zij eene vlugge, gemakkelijke hand zien te krijgen. Voor den timmerman zon men het «handteekenen op bouwkundig gebied” kunnen noemen. Dit aanpassen aan de praktijk van het vak vordert, wil het onderwijs in elk opzicht vruchtdragend zijn, speciale vakleeraais voor de verschillende beroepen. En dit laatste eischt wederom een uitgebreiden staf van leeraars met al den aankleve van dien. Zóóver heeft de Academie zich op den nieuwen weg echter nog niet begeven, doch met de haar ten dienste staande leerkrachten en middelen heeft zij in den afgeloopen winter een bescheiden proef genomen. De uitslag daarvan heeft den Raad doen besluiten, voor den a.s. ambachtsman te breken met de verouderde opvatting en zooveel doenlijk vakonderwijs in te voeren. Van nu af zal men dus trachten den leerling zooveel mogelijk op te leiden in de theorie van het door hem gekozen vak. Het doel is: verband te brengen tnsschen het hand- en rechtlijnig teekmen, doch daarbij steeds rekening te houden met de aanwezige leerkrachten en leermiddelen. Ieder toekomstig ambachtsman leidt men op in overeenstemming met het door hem beoefende vak. Een boekdrukker b.v. leert men lettertypen teekenenhet versieren van slot en hoofd eener bladzijde. En aldus in ieder vak.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1899 | | pagina 481