55
met een beperkt aantal knechts in hoofdzaak voor eventueel
voorkomend reparatie werk. Op een dezer werven is thans een
bom in aanbouw van geheel nieuw model met kiel, die een
laadruimte zal krijgen minstens evengroot als die der nieuwste
loggers en die door minderen diepgang geschikt wordt geacht
na tot standkoming der ontworpen haven die met volle lading
binnen te komen.
Met de smederijen blijft het eveneens nog ongunstig gaan
door den weinigen aanbouw. Volgens verklaring der opvarenden
blijven de tot heden in gebruik zijnde nieuw model bommen
zeer goed voldoenmeerdere aanbouw kan verwacht worden
wanneer de haven is tot stand gekomen. De met scheepsbouw
in verband staande bedrijven hielden daarmede gelijken tred.
Het binnenvallen der bomschuiten te VlaardingenMaassluis
en Schiedam is regel geworden; de strandmuur verplicht daar
toe; bijna allen vermeden het landen alhier, waardoor het
handelsverkeer in Scheveningen zeer wordt benadeeld. Er kwamen
hier in het geheele seizoen slechts vijf schuiten aan. Een deel
der in de Maashavens aangebrachte pekelharing werd evenals
vorige jaren hier verkocht in kantjesdaar die wijze van ver
koop meestal voor feeders en visschers voordeeliger is, dan die
in gepakte tonnen.
Niettegenstaande verhoogde kosten en tijdverlies door vervoer
naar hier factoren zijn, die de concurrentie met Vlaardingen
bemoeilijken, was het deel naar hier gezonden, in verhouding
tot de aanbrengst belangrijk te noemen. Eenige handelaren kochten
nog uit de hand te Katwijkde aanvoeren hadden dus grooter
kunnen zijn.
Bij het eindigen der haringvisscherij zijnop een naalle
schuiten in verschillende havens binnengeloopen met het oog
op veilige berging. Te Vlaardingen werd ook dit jaar geen ge
bruik gemaakt van de spoorhavcndaar de verleden jaar in
gebruik genomen Wilhelminahaven weder voldoende ruimte
aanboodvoor het rustig liggen der schepen en ter voorkoming
van schade door botsen en stooten is de ligging in de spoor-
haven gewenschter dan in de nieuwe.
4. Scheepvaart.
Aan het einde van 1899 waren in deze gemeente 137 vaar
tuigen van 10 of meer tonnen inhoud, tegen 141 in 1898. De
beurtschepen- pak- of marktschuiten van en op ’s-Gravenhage
varende meten te zamen 2282 ton en de stoombooten tusschen
deze gemeente en andere plaatsen en vice-versa hebben eene
gezamenlijke inhoud van 1510 ton (zie verder hieromtrent 7).
Van de 137 vaartuigen zijn er 116 onbewoond, metende te
zamen 3281 ton, van welke er 30 te Scheveningen te huis be
lmoren, die te zamen 1005 ton meten.