55 met een beperkt aantal knechts in hoofdzaak voor eventueel voorkomend reparatie werk. Op een dezer werven is thans een bom in aanbouw van geheel nieuw model met kiel, die een laadruimte zal krijgen minstens evengroot als die der nieuwste loggers en die door minderen diepgang geschikt wordt geacht na tot standkoming der ontworpen haven die met volle lading binnen te komen. Met de smederijen blijft het eveneens nog ongunstig gaan door den weinigen aanbouw. Volgens verklaring der opvarenden blijven de tot heden in gebruik zijnde nieuw model bommen zeer goed voldoenmeerdere aanbouw kan verwacht worden wanneer de haven is tot stand gekomen. De met scheepsbouw in verband staande bedrijven hielden daarmede gelijken tred. Het binnenvallen der bomschuiten te VlaardingenMaassluis en Schiedam is regel geworden; de strandmuur verplicht daar toe; bijna allen vermeden het landen alhier, waardoor het handelsverkeer in Scheveningen zeer wordt benadeeld. Er kwamen hier in het geheele seizoen slechts vijf schuiten aan. Een deel der in de Maashavens aangebrachte pekelharing werd evenals vorige jaren hier verkocht in kantjesdaar die wijze van ver koop meestal voor feeders en visschers voordeeliger is, dan die in gepakte tonnen. Niettegenstaande verhoogde kosten en tijdverlies door vervoer naar hier factoren zijn, die de concurrentie met Vlaardingen bemoeilijken, was het deel naar hier gezonden, in verhouding tot de aanbrengst belangrijk te noemen. Eenige handelaren kochten nog uit de hand te Katwijkde aanvoeren hadden dus grooter kunnen zijn. Bij het eindigen der haringvisscherij zijnop een naalle schuiten in verschillende havens binnengeloopen met het oog op veilige berging. Te Vlaardingen werd ook dit jaar geen ge bruik gemaakt van de spoorhavcndaar de verleden jaar in gebruik genomen Wilhelminahaven weder voldoende ruimte aanboodvoor het rustig liggen der schepen en ter voorkoming van schade door botsen en stooten is de ligging in de spoor- haven gewenschter dan in de nieuwe. 4. Scheepvaart. Aan het einde van 1899 waren in deze gemeente 137 vaar tuigen van 10 of meer tonnen inhoud, tegen 141 in 1898. De beurtschepen- pak- of marktschuiten van en op ’s-Gravenhage varende meten te zamen 2282 ton en de stoombooten tusschen deze gemeente en andere plaatsen en vice-versa hebben eene gezamenlijke inhoud van 1510 ton (zie verder hieromtrent 7). Van de 137 vaartuigen zijn er 116 onbewoond, metende te zamen 3281 ton, van welke er 30 te Scheveningen te huis be lmoren, die te zamen 1005 ton meten.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1899 | | pagina 551