19
Verslag Lager Onderwijs.
Omtrent de methode bij de verschillende vakken van onder
wijs valt weinig nieuws te meldenhier en daar werd eene
andere methode voor het zangonderwijs ingevoerd of wel bij
het onderwijs in Fransch tot de directe methode van Van Goor
of van Berlitz overgegaan. Ook aangaande andere vraagstukken,
het onderwijs betreffende, als schoolwandelingen, aanschouwings-
onderwijs en handenarbeid, schooltuinen, enz. worden in de
verslagen weinig nieuwe gezichtspunten geopend; uit den aard
der zaak is omtrent een en ander de meening der hoofden
sedert lang gevestigd en valt er niet ieder jaar nieuw licht
daaromtrent te ontstekende Commissie meent op dit punt dan
ook gerust naar vorige jaarverslagen te mogen verwijzen.
Aan alle scholen met uitzondering van die te Scheveningen
werd door de godsdienstleraren in de schoolgebouwen godsdienst
onderwijs gegeven; hun oordeel over de bereikte resultaten luidt
onverdeeld gunstig.
Wat het onderwijs in nuttige handwerken betreft wordt ver
wezen naar het hiervolgend verslag, uitgebracht door het Dames
comité van Toezicht op dat onderwerp
Het Comité van Toezicht op het onderwijs in de nuttige
handwerken op de openbare scholen dezer gemeente heeft de
eer het volgende mede te deelen omtrent zijne werkzaamheden
en omtrent den toestand van genoemd leervak.
Als naar gewoonte werden de scholen der gemeente door de
verschillende sub-commissiën geregeld bezocht, welke bezoeken
tot geene bijzondere opmerkingen aanleiding gaven De uit
komsten van het onderwijs kunnen over het algemeen ook thans
weder bevredigend genoemd worden.
De samenwerking van het Comité met de Hoofden der scholen
liet meestentijds niets te wenschen over. In den regel waren
deze tijdens de lesurenzoo niet in de leerlokalen zelven aan
wezig dan toch in de onmiddellijke nabijheid daarvanwaar
door de commissiën eene welkome gelegenheid vondenom de
belangen van het onderwijs met hen te bespreken.
De meeste der onderwijzeressen vervulden trouw' en met toe
wijding hare plichtenen waren voor haar werk berekend.
Waar hieraan naar het oordeel der commissiën het een of ander
ontbrak, trachtten dezen, zoowel door het geven van raad en
voorlichting aan de betrokken onderwijzeressen, als door het
plegen van overleg met de schoolhoofden in minder gunstige
toestanden verandering te brengen. In de meeste gevallen wer
den hare wenken ter harte genomen, en kwam dit aan het
onderwijs ten goede.
Eenige der Herhalingsscholen werden ook door eene sub
commissie uit het Comité bezocht. Is het, na een zóó korte
kennismaking niet wel mogelijk, een grondig oordeel uit te