1
u
19
r
Verslag Lager Onderwijs.
voor de minstgeoefenden teekenen naar platen als voorbereiding
van het natuurteekenenvoor de meergevorderden behandeling
der eenvoudigste perspectivische verschijnselen, teekenen naar
draadfigurenblok- en pleistermodellen.
Een der hoofden, die zich niet aan zulk een leerplan houdt,
berichtte ons: „Het beginsel, dat voorzit is: vraag den jongens
„wat zij voor hun vak noodig hebben en laat ze in die richting
„werken. Voor huisschilders, smeden, stoffeerders isdatgemak-
„kelijk aan te geven. Een leerling was stoffeerder; hij bracht
„van zijn winkel teekeningen mede en heeft den afgeloopen
„cursus vrij wel geleerd verschillende draperieën in houtskool
„zeer vlug te schetsen. Hij had dit noodig om klanten zijn
„meening vlug duidelijk te maken.”
Opzettelijke opleiding of voorbereiding voor teekenacademie of
ambachtsschool geven de Herhalingsscholen niettoch werd een
leerling, die den cursus 18991900 had ten einde geloopen
aan de eerstgenoemde inrichting geplaatst.
Van voortgezet onderwijs in nuttige handwerken was voor
menig meisje, dat voor het eerst de herhalingsschool betrad,
geen sprake. Eenige moesten opnieuw leerenwat de dagschool
al gegeven maar langdurig gemis aan oefening, uitgewischt had.
Op de meeste scholen bestaat het gebruikdat de leerlingen
werk van huis mede brengen. Zoo worden door haar onder toe
zicht allerlei groote en kleine kleedingstukken en huishoudelijke
artikelen geknipt, vervaardigd of hersteld. Het is duidelijk, dat
deze wijze van handelen de instemming verworven heeft der
moedersdeze hebben er gemak en voordeel van en zorgen
weldat hunne dochters geen les overslaan. Een groot aantal
meisjes verzuimden den geheelen afgeloopen cursus geen enkele
maal.
De lessen in praktische kookkunst en eenvoudige huishouding
werden als vroeger op hoogen prijs gesteld, en ofschoon dit onder
richt grootendeels aan de Kookschool gegeven wordt en de
meeste meisjes derhalve tweemalen een langen tocht te maken
hebbenontbreken zij bijna nooit.
Algemeen wordt betreurd, dat niet alle meisjes dit vak kunnen
volgen. Van enkele scholen krijgen de leerlingen der hoogste
klasse alleen een uur les per weekvan andere heeft dezelfde
afdeeling niet meer dan één uur om de veertien dagen. Neemt
men hierbij in aanmerking dat een klasse soms 20 leerlingen
telt, dan is het duidelijk dat ieder kind maar matig voordeel
kan trekken van een les, waarbij zelf doen en zelf handelen voor
de leerling van het grootst belang is.
De leerlingen der school aan de Duinstraat te Scheveningen
blijven nog steeds van dit onderwijs verstoken.
Het aantal onderwijzers bij de Herhalingsscholen werd met één
vermeerderd, n.l. aan de school in de Sirtemastraat, waar de