1 u 19 r Verslag Lager Onderwijs. voor de minstgeoefenden teekenen naar platen als voorbereiding van het natuurteekenenvoor de meergevorderden behandeling der eenvoudigste perspectivische verschijnselen, teekenen naar draadfigurenblok- en pleistermodellen. Een der hoofden, die zich niet aan zulk een leerplan houdt, berichtte ons: „Het beginsel, dat voorzit is: vraag den jongens „wat zij voor hun vak noodig hebben en laat ze in die richting „werken. Voor huisschilders, smeden, stoffeerders isdatgemak- „kelijk aan te geven. Een leerling was stoffeerder; hij bracht „van zijn winkel teekeningen mede en heeft den afgeloopen „cursus vrij wel geleerd verschillende draperieën in houtskool „zeer vlug te schetsen. Hij had dit noodig om klanten zijn „meening vlug duidelijk te maken.” Opzettelijke opleiding of voorbereiding voor teekenacademie of ambachtsschool geven de Herhalingsscholen niettoch werd een leerling, die den cursus 18991900 had ten einde geloopen aan de eerstgenoemde inrichting geplaatst. Van voortgezet onderwijs in nuttige handwerken was voor menig meisje, dat voor het eerst de herhalingsschool betrad, geen sprake. Eenige moesten opnieuw leerenwat de dagschool al gegeven maar langdurig gemis aan oefening, uitgewischt had. Op de meeste scholen bestaat het gebruikdat de leerlingen werk van huis mede brengen. Zoo worden door haar onder toe zicht allerlei groote en kleine kleedingstukken en huishoudelijke artikelen geknipt, vervaardigd of hersteld. Het is duidelijk, dat deze wijze van handelen de instemming verworven heeft der moedersdeze hebben er gemak en voordeel van en zorgen weldat hunne dochters geen les overslaan. Een groot aantal meisjes verzuimden den geheelen afgeloopen cursus geen enkele maal. De lessen in praktische kookkunst en eenvoudige huishouding werden als vroeger op hoogen prijs gesteld, en ofschoon dit onder richt grootendeels aan de Kookschool gegeven wordt en de meeste meisjes derhalve tweemalen een langen tocht te maken hebbenontbreken zij bijna nooit. Algemeen wordt betreurd, dat niet alle meisjes dit vak kunnen volgen. Van enkele scholen krijgen de leerlingen der hoogste klasse alleen een uur les per weekvan andere heeft dezelfde afdeeling niet meer dan één uur om de veertien dagen. Neemt men hierbij in aanmerking dat een klasse soms 20 leerlingen telt, dan is het duidelijk dat ieder kind maar matig voordeel kan trekken van een les, waarbij zelf doen en zelf handelen voor de leerling van het grootst belang is. De leerlingen der school aan de Duinstraat te Scheveningen blijven nog steeds van dit onderwijs verstoken. Het aantal onderwijzers bij de Herhalingsscholen werd met één vermeerderd, n.l. aan de school in de Sirtemastraat, waar de

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1900 | | pagina 333