I
19
I
Verslag Lager Onderwijs.
stemming met het oordeel van eenige hoofden, verwacht de
Commissie van dergelijke uitbreiding veel goedszij grondt die
gunstige meening op de volgende overwegingen
De tijden, waarop leerlingen uit de scholen voor gewoon lager
onderwijs ontslagen worden zijn April, Juli, October en Januari
Zijdie in beide eerstgenoemde maanden de school verlaten
zullen dus, als zij voornemens zijn het voortgezet onderwijs te
volgen6 i 3 maanden moeten wachteneer zij geplaatst kunnen
worden Dit moge voor hen, die ernstig willen, geen bezwaar
zijn, voor het meerendeel is die tusschentijd te lang. Zij raken
mogelijk des avonds op de straat, denken niet meer aan hun
voornemen of stellen deelneming aan de lessen uit. Zoo is
ongetwijfeld te verklaren, dat van de 620 toegelatenen in October
1900, 216 een jaar of langer de school reeds verlaten hadden.
En bij hen, die na eene afwezigheid van 12 maanden, weer op
de schoolbanken terugkomen, is veel van het geleerde vervlogen.
Zij moeten gaan inhalen in plaats van voort te zetten. Hadden
zij dadelijk kunnen verder leerenhoeveel meer belangstelling
zouden zij in het onderwijs stellen en vooral, hoeveel meer vrucht
dragend zou het voor hen worden 1
Bij den bestaanden toestand is het niet mogelijk naar een vast
leerplan te werken. Iedere cursus is een ding op zich zelf; bij
den aan vang der lessen in October komen èn vroegere leerlingen,
wier kundigheden in een half jaar afwezigheid gevoelig hebben
geledenèn nieuwe leerlingen van allerlei leeftijd en vorderingen
samen telkenmale zal het den onderwijzer zwaar vallen bij
deze zoo uiteenloopende elementen de leerstof vruchtdragend aan
te passen. Wordt ook gedurende de zomermaanden lesgegeven,
dan leert de onderwijzer zijne leerlingen grondiger kennen hij
kan een afgebakend leerplan volgen en op betere wijze dan nu,
tot eene oordeelkundige indeeling in klassen geraken.
Meermalen heeft zich het geval voorgedaan, dat jongens, die
de school uit de hoogste klasse verlietenwegens plaatsgebrek
of onvoldoende vorderingen niet op de ambachtsschool werden
toegelaten. Konden deze jongens op een Herhalingsschool worden
opgenomenzoo ware voor hen niet alle hoop verloren om een
volgend halfjaar hun doel te bereiken. Moeten zij echter maanden
achtereen zonder onderwijs blijven, zoo geraken zij meer en meer
ten achter en zullen, bij zeer gematigde eischen zelfs van het
toelatingsexamen voor de ambachtsschoolweer teleurgesteld
worden. Door de tegenwoordige regeling van het Herhalings-
onderwijs nu, missen zulke jongens, die in April niet in aan
merking voor plaatsing zijn gekomeneen half jaar gelegenheid
om zich verder te bekwamen. Dit is vooral te betreuren, omdat
hier zij die blijkbaar willen leerengeen gelegenheid daartoe
hadden.
Een der oorzaken, waardoor in den loop van een wintercursus