I
19
f
'i
Verslag Lager Onderwijs.
De Sub-Conunissie
voor de' Herhalingsscholen.
J. Engelrregt,
Joh. Krap,
J. F. Haverman.
III Byzonder Onderwijs
Na hetgeen daaromtrent in haar vorig jaarverslag naar aan
leiding van het verhandelde in de Gemeenteraadszitting van
9 Mei 1899 werd medegedeeld, zal de Commissie hier niet
andermaal de redenen uiteenzetten waarom het bijzonder onder
wijs wederom in dit verslag zulk eene bescheidene plaats in
neemt. Dat dit inderdaad niet aan minder groote belangstelling
voor dezen tak van het onderwijs bij de onderscheidene leden
der Commissie mag worden geweten, bleek ook dit jaar op vele
Commissie-vergaderingenwaar niet minder de aan bijzondere
dan aan openbare scholen gebrachte bezoeken werden gerap
porteerd en besproken Even als bij het openbaar onderwijs
werd daarbij op veel lofwaardigs gewezen naast andere punten,
waar verbetering nog noodig is. De Commissie meent echter,
dat het vooralsnog niet op haren weg kan liggen door het
openbaar maken van een en ander voor de eene boven de
andere bijzondere school hier reclame te makenwaarbij dan
nog, wenschte zij al hiertoe over te gaan, de moeilijkheid zou
rijzen, dat niet alle leden der Commissie dezelfde scholen be
zoeken, maar ieder slechts die uit de hern toebedeelde wijk,
terwijl het eene onmogelijkheid zou blijken uit de onderscheidene
opvattingen één juist en onpartijdig verslag samen te stellen. Op
deze gronden wordt ook dit jaar volstaan met mededeeling van
de volgende feitenwelke op het gebied van het bijzonder onder
wijs plaats vonden.
Op de inrichting der vereeniging: „Licht, Liefde, Leven,”
is handwerkonderwijs hoofddoel; de tusschenurenvan
uur alleen zijn aan de gewone schoolvakken gewijd.
Verreweg de meeste leerlingen dezer Herhalingsscholen waren
nog in geene betrekking werkzaam klachten over gebrek aan
belangstelling der werkgevers kwamen bij gevolg slechts als
uitzondering voor.
Ook hier werd bijna algemeen opgemerkt, dat het grootste deel
van den tijd besteed moest worden aan zaken, die reeds vroeger
op de dagschool geleerdmaar sedert vergeten warenaan
uitbreiding der leerstof kon slechts zelden gedacht worden. De
Commissie heeft bij hare bezoeken den indruk verkregen, dat de
onderwijzers en onderwijzeressen hun moeilijke en dikwijls
ondankbare taak met groote toewijding vervulden.
De nieuwe cursus in October werd geopend met 30 jongens
en 174 meisjes.