84 Op twee plaatsen in de grachten werden zelf-regis- treerende peilschalen geplaatst. 2°. V a a r t v e r b e t e r i n g. Den 25sten Januari werd aanbesteed het maken van een havengedeelte ter weerszijden vanen van een brug en verdere werken in den Rijswijkscheweg (ver gelijk sub b, 2°. Riolen). Nadat overleg met de Hollandsche Ijzeren Spoor- weg-Maatschappij geleid had tot het vaststellen van de plaats waar eventueel de zijhaven met spoorweg verbinding gemaakt zal moeten wordenwerd bij Resolutie van Burgemeester en Wethouders van 29 Juni dit werk uitgebreid met een havenlengte van 150 M.en met het maken van den toegang tot de ontworpen Noordelijke zijhaven. In het laatst van het jaar, toen het werk wegens vorst gestaakt moest worden, was de kaaimuur aan de Zuid-Oostzijde over de geheele lengte, die aan de Noord-Westzijde ongeveer over ’/3 der lengte, en de onderbouw der brug geheel gereedterwijl de haven nagenoeg geheel tot de volle diepte was ontgraven; de bovenbouw der brug was in de fabriek groolendeels voltooid. Den 14den Juni werd de bouw van een havenkan toor nabij den ingang van de Laakhaven aanbesteed; het gebouw was in ’t laatst van het jaar ongeveer gereed. Het gedeelte der haven tusschen den Trek vliet en den tijdelijk omgelegden Rijswijkscheweg werd in gebruik genomen. In verband hiermede werd de drijf boom tot afslui ting gedurende den nacht van het vaarwater binnen de Gemeente verplaatst van het Zieken bij de spoor wegbrug, naar den ingang der Laakhaven, boven den aldaar op de grens van het diepe vaarwater geleg- den gezonken boom. Een bestek voor het maken van de Noordelijke zij haven met los- en laadplaatsen en bijbehoorende werken kwam gereed. 3°. Waterverversching. Aangaande de exploitatie en het onderhoud van de

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1900 | | pagina 87