d
af
x I
*1 r
.2 3
z;
I
3 3
-J
I
s
7 I
108
Verslag Lager Onderwijs.
8
Van
Van
Totaal
tot:
4
1
2
1
2
15
43
25
1
21
11
12
2
4
2*
7
3
i
scholen.
c
4>
SS
o
scholen,
c
4»
Overgang van leerlingen naar andere inrichtingen van onderwijs:
Van
Kostelooze Tusschen- Burger
scholen.
Q
JB
bC
x
H
70
41
37
58
2
16
I
3
2
12
4
T>
I Gymnasium.
fl. B. School met 5-j. cursus,
in n i 3-j.
„v. meisjes.
Burgerscholen v. jongens.
v. meisjes.
Rijksnormaallessen.
Ambachtsschool v. jongens.
Industrieschool v. meisjes.
Machinistenschool.
Kweekschool vd Zeevaart
Voorber. klasse Landb. school.
Kweekschool v. bewaarschool-
houderessen.
Kweekschool voor onds.
j Bijzondere normaallessen.
i
I
2
1
I 7
93
14 14
23
16
30
9
25
c
Een nieuwe maatregel, met 1 April 1901 in werking ge
treden was de nieuwe schoolgeldheffinggeregeld bij de Ver
ordeningen N". 21 en 22 van 1900. Evenals ten aanzien van
de werking van de leerplichtwet kan ook hier het oogenblik
nog niet gekomen worden geacht om een blijvend oordeel over
de voor- en nadoelen van dezen maatregel uit te spreken. Ook
loopen de meeningen der verschillende hoofden te dien aanzien
te sterk uiteen. Door sommigen worden de nadeelen meer in
het licht gesteld; zij wezen er op dat eens per week van de
gewone schooltijden zooveel tijd moet worden afgenomen voor
het ophalen van de centen, dat voorts verzuim werd in de
hand gewerktomdat veelal kinderendie de eerste dagen der
week inderdaad ziek waren, geheel onnoodig ook de laatste
dagen werden thuis gehouden, daar de ouders het genot van
een paar schooltijden met het volle schoolgeld al te duur betaald
achtteneindelijk dat deze regelen met den geest der leerplicht
wet slecht vereenigbaar is, vermits een kind bij wanbetaling,
zonder vrijstelling bekomen te hebben, van de school wordt
weggezonden, in zoodanig verzuim alsdan als geoorloofd moet
worden aangeteekend. Het meerendeel der hoofden had echter
meer oog voor de voordeelen; de ervaring bewees thans reeds
naar hun oordeel, dat kinderen die betaald hadden veel minder