1 I 1 'f'l 1 •Verslag Lager Onderwijs. 19 'I vatten 20 of minder leerlingen. Het getal der klassen aan de zes herhalingsscholen bedraagt respectievelijk 5, 6, 7, 3, 6 en 5. Voor enkele vakken worden er soms gecombineerd. Eén der hoofden heeft een regeling ingevoerd, waardoor elk onderwijzer een bepaald vak voor zijn rekening krijgt, dat hij dan in alle klassen onderwijst. Eén is bijvoorbeeld met het heele rekenonderwijseen tweede met taal en lezeneen derde met het onderwijs in nuttige kennis belast. Een der onderwijzers maakt bepaaldelijk werk van voedings- en gezondheidsleer en breidt hetgeen op de kooklessen aan de meisjes practisch on derwezen wordt, theoretisch met hen uit. «Deze regeling rapporteert het hoofd, «voldoet zeer: de onderwijzers zijn er mede ingenomendat ze zich nu slechts op één vak hebben toe te leggen en dat ze een overzicht van dat vak in de geheele school hebbenterwijl dat vroeger alleen voor hun eigen klasse mogelijk was". Aan de school 1) wordt, door een leeraar in het boekhouden, op Woensdagavond les in dit vak gegevenbijna uitsluitend aan leerlingen der herhalingsschool. Dit gaat evenwel buiten het gewone programma om en geschiedt niet kosteloos. Er wordt naar gestreefdom het onderricht in taallezen en rekenen practisch en aantrekkelijk te doen zijn. De gebrekkige voorbereiding van sommige leerlingen werkt hier steeds belemmerend Vakken van .algemeene kennis” als aardrijkskunde, gezondheidsleer, natuurkunde, kunnen thans nog niet anders dan in zeer geringe mate aan de orde komen. Aan een school was de inhoud eener courant het uitgangspunt voor het onder richt in dezen zin aan een paar andere werd bepaaldelijk wat meer werk gemaakt van gezondheidsleer. Reeds nu intussehen blijkt duidelijk dat het herhalingsonderwijswanneer het zich wat voller ontwikkelteischen steltwaaraan menig onderwijzer niet zonder ernstige voorbereiding goed zal kunnen beantwoorden zoodat ook de leerkrachten meer in de richting van speciale vakstudie, als hierboven is aangeduid, geleid moeten worden. De uitkomsten van het onderricht in de Fransche taal aan school H waren alleszins bevredigend. Aangaande het leekenen als leervak bestaan aan de verschillende scholen nog zeer uitcenloopende waardeeringcn en opvattingen, hetgeen zich in leerplan en methode afspiegelt. Aan school I) en aan een der scholen 4 wordt in het geheel geen teekenonderwijs gegeven. Aan de laatstbedoelde school is voor dat vak het randschrif t in de plaats gekomen. Aan een andere school .4 werd daarentegen met lust geteekend naar draad- en blokmodellen en ook les in kartonneeren gegeven. Aan een derde wordt naast handteekenen een uur aan meetkundig teekenen (in verband met rekenonderwijs) gewijd. Aan weder een andere school werd gedurende vier van de acht uren geteekend, in hoofdzaak ornament naar platen, hetgeen aan de Commissie wat veel toe

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1901 | | pagina 361