1
I
1
'f'l
1
•Verslag Lager Onderwijs.
19
'I
vatten 20 of minder leerlingen. Het getal der klassen aan de
zes herhalingsscholen bedraagt respectievelijk 5, 6, 7, 3, 6 en
5. Voor enkele vakken worden er soms gecombineerd.
Eén der hoofden heeft een regeling ingevoerd, waardoor elk
onderwijzer een bepaald vak voor zijn rekening krijgt, dat hij
dan in alle klassen onderwijst. Eén is bijvoorbeeld met het heele
rekenonderwijseen tweede met taal en lezeneen derde met
het onderwijs in nuttige kennis belast. Een der onderwijzers
maakt bepaaldelijk werk van voedings- en gezondheidsleer en
breidt hetgeen op de kooklessen aan de meisjes practisch on
derwezen wordt, theoretisch met hen uit. «Deze regeling
rapporteert het hoofd, «voldoet zeer: de onderwijzers zijn er
mede ingenomendat ze zich nu slechts op één vak hebben toe
te leggen en dat ze een overzicht van dat vak in de geheele
school hebbenterwijl dat vroeger alleen voor hun eigen klasse
mogelijk was".
Aan de school 1) wordt, door een leeraar in het boekhouden,
op Woensdagavond les in dit vak gegevenbijna uitsluitend aan
leerlingen der herhalingsschool. Dit gaat evenwel buiten het
gewone programma om en geschiedt niet kosteloos.
Er wordt naar gestreefdom het onderricht in taallezen
en rekenen practisch en aantrekkelijk te doen zijn. De gebrekkige
voorbereiding van sommige leerlingen werkt hier steeds
belemmerend Vakken van .algemeene kennis” als aardrijkskunde,
gezondheidsleer, natuurkunde, kunnen thans nog niet anders
dan in zeer geringe mate aan de orde komen. Aan een school
was de inhoud eener courant het uitgangspunt voor het onder
richt in dezen zin aan een paar andere werd bepaaldelijk wat
meer werk gemaakt van gezondheidsleer. Reeds nu intussehen
blijkt duidelijk dat het herhalingsonderwijswanneer het zich
wat voller ontwikkelteischen steltwaaraan menig onderwijzer
niet zonder ernstige voorbereiding goed zal kunnen beantwoorden
zoodat ook de leerkrachten meer in de richting van speciale
vakstudie, als hierboven is aangeduid, geleid moeten worden.
De uitkomsten van het onderricht in de Fransche taal aan school
H waren alleszins bevredigend.
Aangaande het leekenen als leervak bestaan aan de verschillende
scholen nog zeer uitcenloopende waardeeringcn en opvattingen,
hetgeen zich in leerplan en methode afspiegelt. Aan school I) en
aan een der scholen 4 wordt in het geheel geen teekenonderwijs
gegeven. Aan de laatstbedoelde school is voor dat vak het
randschrif t in de plaats gekomen. Aan een andere school .4 werd
daarentegen met lust geteekend naar draad- en blokmodellen en
ook les in kartonneeren gegeven. Aan een derde wordt naast
handteekenen een uur aan meetkundig teekenen (in verband
met rekenonderwijs) gewijd. Aan weder een andere school werd
gedurende vier van de acht uren geteekend, in hoofdzaak
ornament naar platen, hetgeen aan de Commissie wat veel toe