'10 VERSLAG DER KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.
li
mingen bedroeg f 4632,25. Door Katwijkers, die met paard
en kar langs de kust visschen, werd alhier voor een bedrag
van ƒ3872.15 aan garnalen aangevoerd. De uitkomst, wat de
aanvoer der Katwijkers betreft, is gunstiger dan in 1900,
443 meer, die van de booten 370 ongunstiger; er heeft
evenwel een boot minder gevaren dan verleden jaar.
Het weer speelt, bij deze visscherij de hoofdrol; windrichting,
golfbreking of sterke deining beletten dikwijls de uitoefening
van dit bedrijf, zoowel voor booten als voor het sleepen der
netten door paarden.
Winstgevend schijnt deze visscherij voor eigenaars van
booten niet te zijn, het getal neemt af of blijft station-
nair; alleen zij die eigenaar zijn en tevens zelf hun boot be
varen, blijven dit bedrijf uitoefenen, maar reeders, geen
visschers zijnde, geven het spoedig op.
Van de scheepstimmerwerven thans nog twee in getal, is,
wat den aanbouw van nieuwe bommen betreft, nog niet veel
te vermelden. Op een dezer is in 1902 een bom gebouwd
volgens het nieuwe type «de minister Lely». eenigszins ver
schillend in lengte en scherpte om tot meerdere volmaakt
heid te komen. Het vaartuig wordt zeer geroemd, niet het
minst door onze visschers; de praktijk zal moeten bewijzen
of de bouwmeester zijne verwachtingen verwezenlijkt zal zien;
algemeen gelooft men dit wel. Dit type vereischt veel zorg
bij vervoer van de werf over hel strand naar zee; aan de
haven gebouwd kunnende worden, zullen vermoedelijk meer
bestellingen volgen.
Met succes wordt aan de bestaande bommen een kiel aan
gebracht, het aantal daarvan voorzien wordende blijft toene
men. Volgens verklaring der opvarenden is dit eene verbete
ring te noemen, hoewel zij bij de uitoefening der schrobnet-
visscherij minder voldoen dan bij de haringvisscherij. Een en
anderen hetjaarlijksch onderhoudswerk, alsook de veranderingen
noodzakelijk aan de aangekochte kotters en Fransche loggers,
geven volop werk aan de scheepstimmerlieden, die dan ook
geen reden tot klagen hebben.
Met de smederijen gaat het in verhouding tot de scheeps
timmerwerven ook iets beter; wordt er veel getimmerd, dan
is er ook smidswerk. Het gewone onderhoud, de aanvulling
van verloren artikelen en de uitbreiding der loggervloot door
aankoop van vreemde vaartuigen geeft vrij voldoend werk,
zoodat de beslaande inrichtingen goed in stand kunnen blijven.