87 Ten einde verstoppingen te voorkomen werd in de singelgracht beoosten de Wagenbrug een gezonken afsluitboom geplaatst, met den bovenkant op 1.50 M. 4- D.P. Door de overkluizing van het deel der Noordsingel- gracht, tusschen het verlengde der Zuid-Oostelijke rooi lijn van de Elandstraat en dat der Noord-Oostelijke rooilijn van den Prinsessewal, werd de breedte van de gracht daar ter plaatse gebracht van ongeveer 17 M. op ongeveer 8.50 M. De Paviljoens- en Veerkadegrachten werden gedempt (vergelijk sub b 2°). In de Raadsvergadering van 2 Juli werd geld toege staan voor de demping van de Prinsegracht en de Brouwersgracht (vergelijk sub b 2°). Op nog twee plaatsen in de grachten werden zelf- registreerende peilschalen geplaatst. 2°. V a a r t v e r b e t e r i n g. De draaibrug in den Rijswijkscheweg werd in het begin van Juni voor het publiek verkeer in gebruik gesteld, waarna onmiddellijk met de opruiming van den tijdelijk omgelegden weg en de aansluiting van de kaaimuren aan de Oostzijde van beide landhoofden werd aangevangen. Bij de brug werd een wachthuis gebouwd. De verordening, regelende het openen en doorvaren der brug, benevens eene verordening van politie voor de Laakhaven, werden, voor zooveel noodig na goed keuring van den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid, in de vergadering van den Gemeenteraad van 8 October vaslgesteld. Na improbatie van eene daarvoor den 14den Februari gehouden openbare aanbesteding, werd krachtens Raadsbesluit van 2 April bij akte van 29 April aan J. van den Elshout Gzn., aannemer te Scheveningen, ondershands aanbesteed, het maken van een zijhaven met laad- en losplaatsen ten Noorden van de hoofd haven en van een kaaimuur langs een gedeelte Trek- vliet (Zie ook sub 6°). Dit werk was aan het eind des jaars ongeveer vol tooid zoodat toen met Delflands boezemwater in gemeenschap en ten gebruike van de scheepvaart

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1901 | | pagina 89