94
zóóver gevorderd, dat met den bouw van den kaaimuur
kon worden aangevangen; tot het drooghouden van
den put werd de draineermethode toegepast, waarmede
eene voldoende verlaging van het grondwater verkregen
werd om met den bouw geregeld te kunnen voortgaan.
Onderwijl ging de excavateur ook des nachts voort
met de ontgraving der binnenhaven tot het voorge
schreven peil van 2.26 M. -?• D.P. en kon den 8en
Augustus aan de basaltglooiïng begonnen worden.
Aan het einde van het jaar was de binnenhaven
geheel op diepte gebracht en met de ontgraving der
binnen voorhaven begonnen; de kademuur, lang 420 M.,
was voltooid en met den bouw van de muren langs
de Z.-W.-zijde der binnenhaven en langs de doorvaart
tusschen binnenhaven en binnenvoorhaven was be
gonnen, terwijl het paalwerk met loopbrug en 21 steigers
langs de N.-W.-zijde der binnenhaven nagenoeg ge
reed kwam.
Ook waren de vloeipalen langs den kademuur ge
plaatst en was de bestrating langs de N.-O. zijde der
haven bijna gereed.
De afgraving der duinen tot de bepaalde hoogte was
in September gereed met uitzondering van die, gelegen
op het voor de werken der Buitenhaven gereserveerde
terrein de tweede excavateur werd toen buiten dienst
gesteld.
In het geheel waren op 31 December 3.510.000 M3.
zand, in de wagons gemeten, vergraven, waarvan
3.085.000 M3. per locomotief over het Afvoerkanaal
waren vervoerd.
Nadat op den lOen April het bestek voor het maken
der due d’alven en remstoelen was aanbesteed, werd
in Augustus met de plaatsing van de palen voor de
due d’alven aangevangen. Aan het eind van het jaar
waren alle palen voor de 18 due d’alven geplaatst en
was de afwerking der due d’alven in vollen gang.
Nadat gebleken was, dat de Minister van Oorlog,
alvorens het ontwerp voor de pontons goed te keuren,
éérst een ponton wenschte gemaakt te zien, teneinde
daarmede proeven te nemen, werd het bestek voor één
proefponton gereed gemaakt. De onderhandelingen met
gegadigden voor de exploitatie der scheepshellingen en
van een sleepdienst leidden voorloopig tot geen resultaat.