18
17
b. Canalisatie.
Alle gebouwen en toestellen bevinden zich in goeden staat
van onderhoud.
Het geheele bedrag der uitbetaalde arbeidsloonen heeft in
1902 bedragen f360.028,72, waaronder aan ziekengelden
f 10420,39 en aan wachtgeld f 183,80.
Over 1902 zijn gemiddeld, zon- en feestdagen daaronder
begrepen, 159 baden per dag genomen. (Het personeel aan
de fabriek wisselde van 318 personen in den zomer tot 447
in den winter.)
De gezamenlijke gebouwen, toestellen en roerende goederen
van de gasfabriek zijn, ingegaan 1 Januari 1902, bij de makelaars
D. Hudig Co. te Rotterdam bij beurspolis en voor den duur
van 42 maanden verzekerd voor een kapitaal van f 2.293,300
tegen eene premie van f9592,87.
Gezamenlijk met andere gemeente-eigendommen zijn bij de
makelaars Marinkelle Co. te Amsterdam bij beurspolis
en voor den tijd van zes jaren tegen brandschade verzekerd
1°. administratiegebouw en de werkplaats in de Kazerne
straat voor f24000 en de in dat gebouw aanwezige inboedel
en magazijngoederen voor f 37000 (met ingang van 1 Juli 1897).
2°. het hulpbureau te Scheveningen voor f7000 en de
daarin aanwezige inboedel voor f500 (met ingang van 1
October 1897).
3°. de werkplaats en het wachtlokaal te Scheveningen
voor f3000 en de daarin aanwezige inboedel en magazijn
goederen voor f5.500 (met ingang van 1 Januari 1893).
4°. Het meubilair in elk der drie wachtlokalen der lan
taarnopstekers voor f 500 (met ingang van 15 Juni 1897).
De premie bedraagt voor de gebouwen 40 cent, voor den
inboedel 75 cent per f1000.
Ten einde den gastoevoer te verbeteren naar de zich sterk uit
breidende stadswijk tusschen het Bezuidenhout en de Schenk,
werd in verbinding met de 24” hoofdleiding in den Z. O. Binnen
singel een 16” zinker door de Singelgracht aangebracht.
Van uit dezen zinker werd een 14” leiding gelegd langs
Amstel- en Lekstraat, door het aan de gemeente toebehoorende
stoomgemaal, waar deze leiding voorloopig werd afgestopt.
Na verkregen vergunning van den Minister van W. H.
en N. werd op het emplacement in beheer der Mij. totExpl.
van Staatsspoorwegen een 14” hoofdleiding aangebracht.
Aangezien ’t voornemen bestaat de scheidingssloot tusschen
’t emplacement der Staatsspoorwegen en den Schenkweg te
dempen werd deze leiding voorloopig niet met de aangebrachte
2
VERSLAG DER GEMEENTEGASBRIEK.