i
19
21
F
onderwas ook in de tweede klasse te kunnen geven. Ook de
D-afdeeling te Scheveningen heeft behoefte aan dezen maat
regel. Voor het onderricht in machinenaaien wordt door de
Commissie eene naaimachine meer beslist noodig geacht. De
medekomende onderwijzeres is daarentegen veelal ontbeer-
lijk, aangezien de meeste onderwijzeressen in handwerken
het machinenaaien voldoende verstaan om dit onderricht te
leiden.
Het kookon der wijs, gelijk dit thans geregeld is, wordt dooi
de Commissie ten eenenmale onvoldoende geacht. Aan de
meeste der Gescholen, waar dit onderwijs thuis behoort,
wordt het slechts éénmaal per week gegeven, zoodat alleen
de hoogste klasse er gebruik van kan maken. De toestand
is nog ongunstiger geworden, nu ééne der twee onderwijze
ressen in dit vak reeds geruimen tijd ziek is. De Commissie
slaat als middelen ter verbetering voor: vermeerdering der
leerkrachten, met betere bezoldiging, en oprichting van keu
kens, voor het herhalingsonderwijs bestemd. Een of meel
centrale gebouwen voor kookonderwijs komen haar het
doelmatigst voor.
Het onderwijzend personeel, dat aan de herhalingsscholen
verbonden is, vindt men in tabel F. vermeld. Overeenkomstig
den aanhef van dit verslag, wordt dezen keer van veranderingen
geen melding gemaakt. De hoofden der herhalingsscholen en de
daaraan verbonden onderwijzers zijn bijna allen vervuld van het
verlangen, om het onderwijs zoo practisch mogelijk te geven
en in te richten. De Commissie mocht bij velen uitnemenden
takt constateeren en heeft den hoogsten lof voor de groote
toewijding, waarvan vele hoofden en onderwijzers blijk gaven.
Aan enkele scholen heeft het hoofd geregeld een klasse voor
zijn rekening genomen ook zijn er hoofden, die een bepaald
vak als Fransch, staatsinstellingen, rekenen onderwijzen.
Deze medewerking der hoofden komt ongetwijfeld het her
halingsonderwijs ten goede en naar het oordeel der Commissie
zou zij onder een of anderen vorm bestendigd dienen te
worden, daar de contröle, vooral na de splitsing in jongens-
en meisjesscholen, al zeer eenvoudig is.
Voorzooverre thans reeds geoordeeld kan worden, werkt
de scheiding van herhalingsscholen voor jongens en voor
meisjes zeer goed, daar de aard van dat onderwijs sterk
verschilt en het opmaken van een doeltreffend leerplan er
zeer door bevorderd wordt. Over het algemeen schijnt het
nieuwe programma voor de openbare herhalingsscholen beter
te voldoen dan de oude regeling en er bestaat grond voor
de verwachting, dat de tegenwoordige regeling betere waar
borgen oplevert voor eene practische opleiding der leerlingen
voor het maatschappelijk leven.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.