33
Er hebben evenwel 3 booten minder gevaren dan ver
leden jaar.
Het weer speelt bij deze visscherij de hoofdrol; windrich
ting, golfbreking of sterke deining beletten dikwijls de uit
oefening van dit bedrijf, zoowel voor de booten als voor het
sleepen der netten door paarden. Winstgevend schijnt deze
visscherij voor eigenaars van booten niet te zijn, het getal
neemt af; alleen zij die eigenaar zijn en tevens zelf hun
boot bevaren, blijven dit bedrijf uitoefenen, maar reeders,
geen visschers zijnde, geven het spoedig op.
Van de scheepstimmerwerven, thans nog twee in getal,
is wat den aanbouw van nieuwe bommen betreft te ver
melden, dat op een dezer, van de Erven M. de Niet Azn.,
wordt voortgegaan met het bouwen van bommen volgens
het nieuwe type „de Minister Lely”, eenigszins verschillend
in lengte en scherpte om tot meerdere volmaaktheid te
komen. Dit jaar zullen er 4 of 5 in de vaart zijnde vaar
tuigen worden zeer geroemd, niet het minst door onze
visschers; trouwens- de uitbreiding dezer soort bommen,
loggerbommen, pleit voor hun deugdzaamheid en zeewaar
digheid.
Dit type vereischt veel zorg bij vervoer van de werf over
het strand naar zee; aan de haven gebouwd kunnende wor
den, zullen allicht meer bestellingen volgen, vooral wanneer
zij doelmatig bevonden worden voor onze ondiepe haven.
Het aanbrengen van een kiel aan de bestaande bommen
blyft toenemen, vooral by de haringvisscherij acht men het
eene verbetering. Een en ander, het jaarlijksch onderhouds
werk, verandering noodzakelijk aan aangekochte sloepen en
kotters, geven volop werk aan de scheepstimmerlieden, die
volstrekt geen reden tot klagen hebben.
Met de smederijen gaat het in verhouding tot de scheeps
timmerwerven iets beter; het timmerwerk brengt smidswerk
mede. Het gewone onderhoud, de aanvulling van verloren
artikelen en de uitbreiding der loggervloot geeft voldoend
werk, zoodat de bestaande inrichtingen goed in stand blijven.
De overige met scheepsbouw in verband staande bedryven
hielden daarmee gelijken tred.
Het binnenvallen der bomschuiten te Vlaardingen, Maas
sluis en Schiedam blyft regel, de strandmuur verplicht
daartoe; het aantal dat Schiedam als havenplaats kiest,
wordt jaarl^ks grooter. Slechts één bom kwam gedurende
de teelt hier aan en een achttal landde in December, omdat
door ijsgang de Waterweg moeilijk op te varen was. Dat
het handelsverkeer te Scheveningen hierdoor benadeeld wordt,
behoeft geen betoog.
Een groot deel der in'de Maashavens aangebrachte pekel-
r
10
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRTEKEN.
t'