I
11
4. Scheepvaart.
5. Nijverheid
(i
Chocoladefabriek van J. P. Rademaker en
Wasch- en Bleekinrichting van Gebrs. Heynen,
Aan het einde van 1902 waren in deze gemeente 147
vaartuigen van 10 of meer tonnen inhoud.
De beurtschepen, pak- of marktschepen van en op 's-Gra-
venhage varende, meten te zamen 2329 ton en de stoombooten
tusschen deze gemeente en andere plaatsen en vice-versa,
hebben eene gezamenlijke tonnen inhoud van 1285 ton. (Zie
verder hieromtrent 7).
Van de 147 vaartuigen zijn er 130 onbewoond, metende
te zamen 2195 ton, van welke er 25 te Scheveningen tehuis
behooren, die te zamen 942 ton meten.
Er zijn 17 bewoonde vaartuigen, metende te zamen 676
ton; bij elkaar dus 147 vaartuigen met een gezamenlijke
inhoud van 2871 ton.
Van de bewoonde vaartuigen worden er 2 uitsluitend
gebezigd tot woning, terwijl de overigen tevens worden
gebezigd tot berging en verkoop van goederen, als: matten,
brandstoffen, aardappelen, fruit, kool, hooi en strooi.
Dit verslag gaat vergezeld (bijlage I) van de jaarlijksche
tabellarische opgaaf der op 31 December 1902 in deze gemeente
aanwezige fabrieken, die met stoom werken, en van de
daarin in gebruik zjjnde stoomketels.
In den loop van 1902 werd wijziging aan stoomvermogen
gegeven
in de Boek- en Courantdrukkerij van T. C. B. ten Hagen,
haring werd evenals vorige jaren hier verkocht in kantjes.
Die wijze van verkoop, meestal voordeeliger voor reeder en
visschers dan die in gepakte tonnen, blijft zeer gewild.
Niettegenstaande verhoogde kosten en tijdverlies door ver
voer naai' hier factoren zijn, die de concurrentie met Vlrar-
dingen bemoeilijken, was het deel, naar hier gezonden,
belangrijk te noemen.
Bjj het eindigen der haringvisscherij zijn, op de acht na
hierboven genoemd, alle schuiten in verschillende havens
der Maassteden binnengeloopen, met het oog op veilige
berging.
Van de spoorhaven te Vlaardingen is dit jaar geen gebruik
gemaakt.
rt n
n n
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. 33