II
I
I
I
a
i
i
106
I
I
3
I
ii
|i
De lage gracht waterstand ten gevolge van de door
braak in den Kethelpolder i zie sub e 1".) gaf gelegenheid
tot het uitvoeren van eenige noodig blijkende herstel
lingen aan de onder gewone omstandigheden onderwater
gelegen gedeelten der landhoofden en brugvleugels.
Eenige assen en metalen van het draai- en het opzet-
werk van de brug aan den Noordwal tegenover de
Hemsterhuisstraat, werden vernieuwd.
De in 1899 als proef op de brug tusschen het Groene-
wegje en den Zuid-Oost Binnensingel gelegde asphalt-
tegels moesten over het middengedeelte wegens door-
slijting weder door een houten bovendek vervangen
worden.
Onder en nabij enkele bruggen werden nog eenige
haalijzers aangebrach t.
De ophaalbrug over de Westsingelgracht tusschen de
’s-Gravenzandelaan en de Prinsegracht kwam gereed
en werd 5 September voor het verkeer opengesteld.
In verband met de demping van de Prinsegracht
en de Brouwersgracht, werden opgeruimd de brug
tusschen den Zuid-Binnensingel en de Lijnbaan, die
tegenover de Warmoezierstraat en die tegenover het
Hoogezand.
Aanbesteed werd, tegelijk met de werken voor de
demping van het Spui, de Turf- en Houtmarktgracht en
de Nieuwe Haven (zie sub b 1°. en 2°. en e 1°.), het weg
breken van de bruggen: over het Spui, tegenover de,
Bierkade, tegenover de Schedeldoekshaven en tegenover
de Houtmarkt: en over de Nieuwe Haven, tegenover
de Houtmarkt, tegenover de Schedeldoekshaven en in
den Z. O. Binnensingel.
6”. Kaaimuren en beschoeiingen.
Het onderhoud van de kaaimuren en beschoeiingen
geschiedde in eigen beheerde werken bestonden in het
vernieuwen of invoegen van verschillende vakken muur
werk en van rollagen en het vernieuwen van verteerde
beschoeiïngspalen en planken.
De lage grachtwaterstanden, ten gevolge van de door
braak in den Kethelpolder, gaven gelegenheid verschil
lende anders onder water blijvende gedeelten, waar dit
noodig bleek, te herstellen.
I
ft;