14
5
Voorop stond bij mijn bezoek steeds het onderzoek naar
bestaande lichaams- en zielsgebreken onder de leerlingen,
waarbij die der zintuigen eene voorname plaats innamen en
in alle gevallen, waarin eene eenigszins belangrijke afwijking
in vorm of functie zich voordeed of mocht worden onder
steld, heb ik aangedrongen op een speciaal onderzoek door
den huisarts of op een der hier in aantal bestaande poli
klinieken.
Bij elke herhaling van mijn bezoek was het mijn streven
om nauwkeurig te vernemen, welk resultaat dat onderzoek
had opgeleverd en of eene consequent doorgevoerde genees
kundige behandeling het gevolg was geweest van de verwijzing
naar den geneesheer.
Slechts een deel der ouders geven zich echter de moeite
om aan het hoofd der school de resultaten van dit genees
kundig onderzoek, de gevolgde behandeling, de vereischte
duur en het te verwachten gevolg daarvan mede te deelen,
en telkens staat de schoolarts weer voor het feit, dat hij
zijne inlichtingen op deze punten moet putten uit hetgeen
de kinderen zelve daarvan kunnen of gelieven te vertellen.
Wie nu eenige jaren de schooljeugd onder deze omstan
digheden heeft gadegeslagen, maakt in ruime mate kennis
met de begrensdheid van het kinderlijke brein om op de
eenvoudigste vragen een min of meer bevredigend antwoord
te geven. Wanneer men daarbij ziet, dat de leerling zelf of
zpne ouders niet zelden de door den arts voorgestelde
behandeling verzuimen, dan doet men wel eens meer dan
gewenscht is, de ervaring op, dat het kind ter gelegener tijd
niet afkeerig is van het geven van ontwijkende antwoorden,
zich van den domme houdt of zelfs voor onwaarheden niet
terugdeinst.
Dit een en ander en een aantal zaken meer, die de school
arts op zijn weg ontmoet, leeren hem overvloediglijk, dat
de school is een terrein, vol van hindernissen, en niet zonder
eenige verbazing merkt hij telkens weer, dat die hindernissen
eene zoo schaarsche bespreking vinden in de vaak optimis
tische verslagen en beschouwingen van werkelijke school
artsen en schoolartsen in spe.
Behalve op den gezondheidstoestand der leerlingen, heb ik
niet verzuimd te letten op den toestand en inrichting der
schoolgebouwen, de verlichting, de ventilatie enz.
De nieuwste scholen beantwoorden in vele, zoo niet in alle
opzichten aan de eischen, die men redelijkerwijze aan deze
uit een gezondheidsoogpunt mag stellen.
Wat de ventilatie betreft, is mijne meening, dat van elk
der ventilatiemiddelen, op de scholen alhier toegepast, eene
werking ten goede kan worden verkregen, wanneer van den
TER BESTRIJDING DER CHOLERA.
...'Ife..