20
I
15
Door deze veranderingen nam het aantal bijzondere scholen
in den loop van 1903 met 1 toe en bedraagt thans 61.
Twee andere scholen werden naar een nieuw gebouw
overgebracht. Het instituut van mej. G. B. Schut verhuisde
van de Nassaulaan naar het perceel, gelegen aan het Nas
sau plein N°. 34, en dat van den heer A. J. ten Breul aan de
Cornells Speelmanstraat werd verplaatst naar eenige lokalen
boven het Zanderinstituut aan het Bezuidenhout N°. 71.
Onder de hoofden van bijzondere scholen kwam bovendien
nog eenige verandering. In Maart legde mej. J. van Weleveld
de leiding van hare school aan de De Ruyterstraat neder en
traden als hoofden dezer inrichting op mej. E. M. A. Meyboom
en mej. A. S. M. Haaxman. Voorts had eene mutatie plaats
onder de hoofden van de scholen van het Willebrordus
Gesticht. In plaats van mej. H. G. M. Kars werd op 1 Sep
tember mej. P. van der Waarden geplaatst aan het hoofd
der school aan de Hekkelaan. Mej. M. C. H. Willems verving
op 1 Juni mej. M. Heeremans aan de school in de Breed-
straat, terwijl aan laatstgenoemd hoofd de leiding der school
in de Oude Molstraat werd toevertrouwd ter vervanging van
mej. E. Nootenboom.
Voorts zij aangeteekend, dat 18 Maart 1903 een herinne-
ringsdag was voor den heer F. Rumscheidt; op dien datum
mocht hij den dag herdenken, waarop hij vóór 40 jaren als
hoofd werd verbonden aan de school der Duitsch-Evangelische
gemeente aan het Bleijenburg.
De verschillende mutatiën, welke in het onderwijzend
personeel der bijzondere scholen in den loop des jaars ge
schiedden, zijn aangeteekend in de algemeene tabel, dat
personeel betreffende, welke onder leter D. achter dit verslag
staat afgedrukt. Omtrent ijver en geschiktheid van het per
soneel wordt over het algemeen door de hoofden, die een
jaarverslag aan de commissie uitbrachten, zeer gunstig ge
oordeeld. Enkele uitzonderingen natuurlijk daargelaten, was
dit ook de indruk, door de Commissieleden bij de school
bezoeken in hunne wijk ontvangen.
Het aantal leerlingen is toenemende en in het geregeld
volgen van de lessen valt, naar de meening van verschil
lende hoofden, verbetering waar te nemen. De gezondheids
toestand der leerlingen was in het afgeloopen jaar over het
algemeen gunstig. De bestemming der leerlingen .is, waar
inrichtingen van zeer verschillenden aard onder het begrip
bijzondere scholen worden samengevat, mede nog al uiteen-
loopend. De leerlingen, komende van de scholen voor armere
kinderen, gaan veelal in ambacht of betrekking, enkelen ook
naar eene vakschool of hoogere burgerschool; andere inrich
tingen beoogen daarentegen meer bepaaldelijk opleiding voor
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.