20
18
de kennis, welke verondersteld mag worden aanwezig te
zijn om met vrucht het herhalings-onderwüs te kunnen
volgen, zouden zeker zeer veel leerlingen afgewezen moeten
zijn, doch de hoofden meenden in dezen nog wat toegevend
heid te moeten betrachten, vooral uit medelijden met die
zwakken, die toch toonden van goeden wil te zijn. De vorde
ringen van dezen waren natuurlijk beter na te gaan en
mogen in zooverre bevredigend worden genoemd, dat som
migen met vlijt en goeden wil het verlorene spoedig eenigermate
hadden ingehaald, enkelen zelfs zoover kwamen, dat zij in een
volgenden cursus met vrucht het eigenlijk herhalingsonderwijs
zouden kunnen volgen. Aangezien het onderwijs der overi
gen meer concentreerend op algemeene ontwikkeling gericht
was, kunnen de resultaten daarvan minder precies worden
weergegeven, maar blijken die vooral ook uit de belang
stelling en opgewektheid, waarmede dat onderwijs werd
bij gewoond.
Nu had men op grond daarvan met recht mogen ver
wachten, dat het aantal leerlingen voor den cursus 1903 1904
aanmerkelijk grooter was geweest dan dat van den vorigen.
Schijnbaar is dat, in zekeren zin althans, het geval. Het
geheel aantal leerlingen bedroeg volgens het vorig jaarver
slag in den cursus 1902 1903 612 en wel 294 jongens en
318 meisjes. De cursus 1903 1904 wordt bezocht door 663
leerlingen, waarvan 339 jongens en 324 meisjes. Doch men
dient hier wel te onderscheiden. De vermeerdering toch
komt bijna uitsluitend ten goede aan de twee scholen D1 en
D2; in de andere scholen was het aantal öf gelijk gebleven,
öf verminderd zelfs; op ééne school C' en ée'ne C2 slechts
tamelijk merkbaar vermeerderd.
Wij staan hier voor een verschijnsel, waarvan wij den
grond niet hebben kunnen opsporen.
Moet uit het ruimere bezoek der scholen D' en D2 worden
opgemaakt, dat aan die soort scholen meer behoefte bestaat?
Dit mag stellig worden geantwoord, dat zij wel in den
smaak schijnen te vallen. En dat zij ook voor velen in eene
behoefte voorzien, blijkt hieruit: van de 106 leerlingen van
school D' zijn o.a. 60 bestemd voor kantoorwerkzaamheden
van de 60 leerlingen van school D2 11 voor modiste, 6 voor
boekhoudster, 5 voor winkeljuffrouw, 2 voor onderwijzeres
in de handwerken, 1 voor onderwijzeres bewaarschool, 1
voor stenografiste, 2 voor muziekonderwijzeres. Het school
verzuim verschilt in beide scholen nogal: voor school D1
(jongens) bedraagt het 2 a 3 „willekeurig schoolverzuim
kwam bijna niet voor”; voor school D2 (meisjes) was het
9"/,„ doch „bijna altijd te billijken”. Voor eene juiste beoor-
deeling van een en ander diene het volgende: De vorige
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.