20 19 ii 1 cursus van school D2 werd bezocht door 39 leerlingen. Van dezen werden er 50 weder op dien van 1903'04 aange troffen, nl. 15 leerlingen die dezen voor de tweede maal en 5 die hem voor de derde maal volgden. Van dien van school D’ bedroeg het aantal van hen, die het onderwijs ook in dezen cursus volgden, niet minder dan bijna 74%. Van de 57 leerlingen toch van den vorigen cursus waren er 27, die de school voor de tweede, 10 voor de derde en 5 voor de vierde maal bezochten. Wij zijn met die mededeelingen wat uitvoerig geweest, omdat die naar onze meening kunnen leiden tot de vraag, of het oprichten van nog eene herhalingsschool D' (jongens) in een ander geschikt gedeelte der stad wenschelijk zou kunnen zijn. Dat het woord Fransch ook zijne bekoring uitoefent in dezen mag, als men een weinig op de hoogte is van de toestanden in de residentie met een gerust geweten worden beweerd. Zoo gaven o.a. in eene gemengde school C2 en D2 te Scheveningen 22 van de 49 meisjes aan onderwijs in het Fransch de voorkeur boven dat in koken. Dienaangaande kunnen wij nog het volgende inededeelen: Zooals misschien niet algemeen bekend is, worden door enkele onderwijzers met acte Fransch in eenige scholen cursussen in deze taal gegeven gedurende de avonduren. Zijn de inlichtingen, welke wij hebben ingewonnen juist, dan worden die cursussen vooral ook bezocht door jonge leerlingen, die nog de dagschool bijwonen. De gewone herhalingsscholen C1 en C2 bloeien niet, wat het aantal leerlingen betreft. In den vorigen cursus werden de scholen bezocht door 516 leerlingen en we) 237 jongens en 279 meisjes. De cursus 1903 1904 bevatte 497 leerlingen, waarvan 233 jongens en 264 meisjes. Als men bedenkt, dat aan ééne school voor jongens het aantal leerlingen steeg van 51 tot 69 en aan ééne school voor meisjes van 30 tot 50, dan is duidelijk aangetöond, dat wij van de overige althans te recht van „niet-bloeien” spreken. Voor eene juiste beoordeeling mag niet vergeten worden, dat er tal van inrichtingen en instellingen bestaan, waar onderwijs in handwerken, teekenen, ook nog wel in andere vakken wordt gegeven aan leerlingen, die niet meer de dag school bezoeken, zonder dat die inrichtingen beantwoorden aan de eischen, welke men gewoon is aan eene herhalings school in den zin der wet te stellen, omdat daar toch ook voor die andere vakken alleen sprake is van eene soort van inhalingsonderwijs. Maar juist met deze overweging en let tende op het bovenvermelde is er misschien aanleiding tot VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1903 | | pagina 397