20
19
ii
1
cursus van school D2 werd bezocht door 39 leerlingen. Van
dezen werden er 50 weder op dien van 1903'04 aange
troffen, nl. 15 leerlingen die dezen voor de tweede maal
en 5 die hem voor de derde maal volgden.
Van dien van school D’ bedroeg het aantal van hen, die
het onderwijs ook in dezen cursus volgden, niet minder dan
bijna 74%. Van de 57 leerlingen toch van den vorigen cursus
waren er 27, die de school voor de tweede, 10 voor de derde
en 5 voor de vierde maal bezochten.
Wij zijn met die mededeelingen wat uitvoerig geweest,
omdat die naar onze meening kunnen leiden tot de vraag,
of het oprichten van nog eene herhalingsschool D' (jongens)
in een ander geschikt gedeelte der stad wenschelijk zou
kunnen zijn.
Dat het woord Fransch ook zijne bekoring uitoefent in
dezen mag, als men een weinig op de hoogte is van de
toestanden in de residentie met een gerust geweten worden
beweerd. Zoo gaven o.a. in eene gemengde school C2 en D2
te Scheveningen 22 van de 49 meisjes aan onderwijs in het
Fransch de voorkeur boven dat in koken.
Dienaangaande kunnen wij nog het volgende inededeelen:
Zooals misschien niet algemeen bekend is, worden door
enkele onderwijzers met acte Fransch in eenige scholen
cursussen in deze taal gegeven gedurende de avonduren.
Zijn de inlichtingen, welke wij hebben ingewonnen juist,
dan worden die cursussen vooral ook bezocht door jonge
leerlingen, die nog de dagschool bijwonen.
De gewone herhalingsscholen C1 en C2 bloeien niet, wat
het aantal leerlingen betreft.
In den vorigen cursus werden de scholen bezocht door
516 leerlingen en we) 237 jongens en 279 meisjes.
De cursus 1903 1904 bevatte 497 leerlingen, waarvan
233 jongens en 264 meisjes. Als men bedenkt, dat aan ééne
school voor jongens het aantal leerlingen steeg van 51 tot
69 en aan ééne school voor meisjes van 30 tot 50, dan is
duidelijk aangetöond, dat wij van de overige althans te recht
van „niet-bloeien” spreken.
Voor eene juiste beoordeeling mag niet vergeten worden,
dat er tal van inrichtingen en instellingen bestaan, waar
onderwijs in handwerken, teekenen, ook nog wel in andere
vakken wordt gegeven aan leerlingen, die niet meer de dag
school bezoeken, zonder dat die inrichtingen beantwoorden
aan de eischen, welke men gewoon is aan eene herhalings
school in den zin der wet te stellen, omdat daar toch ook
voor die andere vakken alleen sprake is van eene soort van
inhalingsonderwijs. Maar juist met deze overweging en let
tende op het bovenvermelde is er misschien aanleiding tot
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.