I
20
I
wordt gemaakt en de onderwijzers op het bezit daarvan
hoogen prijs stellen.
Uit het medegedeelde volgt ook, dat voeling tusschen de
hoofden der verschillende herhalingsscholen niet onnoodig
mag worden geacht. Met genoegen kunnen wij in dezen
berichten, dat na het einde van den vorigen cursus eene
vergadering is belegd door den Wethouder van Onderwijs.
Ook bestaat er, zooals in het vorig verslag reeds is mede
gedeeld, eene vereeniging van hoofden der herhalingsscholen,
welke reeds den stoot gaf tot het aanwenden van eenige
doeltreffende maatregelen. Wij mogen van die Vereeniging
stellig veel goeds voor het herhalingsonderwijs verwachten.
Het schoolverzuim is steeds nog vrij sterk aan sommige
scholen. Meestal echter is het te billijken, zoodat willekeurig
verzuim niet veel voorkomt. Te constateeren valt echter nog,
dat enkele werkgevers aan de jongens en meisjes geen
gelegenheid geven, om op tijd aanwezig te zijn. Daar staat
tegenover, dat, volgens de mededeeling van een hoofd eener
school, een patroon een jongen uit zijn dienst wilde ont
slaan, omdat deze nu en dan het onderwijs willekeurig ver
zuimde.
pver gedrag en vlijt der leerlingen wordt door de onder
wijzers over het algemeen met lof gesproken. Slechts van
ééne school moesten in den vorigen cursus twee jongens
wegens wangedrag worden verwijderd. Driemaandelijksche
rapporten aangaande gedrag, vlijt, vorderingen en school
verzuim aan de ouders, voogden of verzorgers der leerlingen,
welke rapporten zijn voorgeschreven bij art. 13 der Verorde
ning No. 5 van 1902, ziju tot nu toe nog niet afgegeven.
De vorm, waarin die rapporten moeten worden verstrekt, is
door Burgemeester en Wethouders nog niet vastgesteld. Vol
gens de meening der hoofden van sommige herhalingsscholen,
passen deze rapporten niet goed in het kader der herhalings
scholen, daar de leeftijd der leerlingen en hun eigen vrije
wil om de herhalingsscholen te bezoeken, voldoende waar
borgen opleveren voor hun gedrag en vlijt, terwijl het bekend
maken van minder goede vorderingen niettegenstaande hun
goeden wil voor de leerlingen onaangenaam moet zijn en
aanleiding zou kunnen geven tot staking van hun bezoek
aan de school. In de zeer weinig voorkomende gevallen, dat
het gedrag van een leerling aanleiding geeft tot klachten,
worden de ouders in den regel daarmede door het hoofd in
kennis gesteld, terwijl steeds per gedrukte briefkaart aan de
ouders mededeeling wordt gedaan van school verzui ha hunner
kinderen.
Ook de belangstelling der leerlingen wordt geroemd, doch
die belangstelling toont zich verschillend. Wij meldden o. a.
21
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.