20
22
reeds, dat op eene gemengde .school C2 en D2 eenige meisjes
de voorkeur gaven aan Fransch boven koken. Elders echter
toonden de meisjes zeer veel belang te stellen in koken en
huishouden, ofschoon het onderwijs daarin nog onvoldoende
te noemen is, ook omdat men nog niet genoeg over de
noodige ruimte en middelen daarvoor kan beschikken. De
meisjes stellen verder, volgens sommigen, het meest belang
in handwerken, ofschoon daaruit niet volgt, dat bij haar over
gebrek aan belangstelling in andere vakken wordt geklaagd.
Met genoegen heeft de Commissie opgemerkt, dat in den
nieuwen cursus ook gebruik gemaakt wordt van handnaai-
machines bij het onderwijs in de handwerken en dat de
behandeling daarvan geleerd wordt door onderwijzeressen.
Ook het onderwijs in boekhouden valt over het algemeen
zeer in den smaak der leerlingen.
De jongens houden ook veel van handenarbeid (slöjd). De
Commissie is echter van oordeel, dat daarom alleen van dat
onderwijs geen werk behoeft te worden gemaakt. Het streven
bestaat dit onderwijs, als het ware, tot het middelpunt
te maken, waarom heen zich teekenen, rekenen en meten
groepeeren. Zoo worden hier en daar vervaardigde voor
werpen naar de natuur geteekend, het netwerk wordt .op
ware grootte of op verkleinde schaal gemaakt en allerlei
berekeningen, waartoe eenigszins aanleiding bestaat, uit
gevoerd. Elders nog wordt aan sommige leerlingen teeken-
onderwijs gegeven in verband met de behoeften van hun
vak, terwijl zij, die een vak kiezen, waar voor teeken-
onderwijs minder noodzakelijk wordt geacht, onderwijs in
slöjd ontvangen. Eene grondige bespreking van een en
ander ware der vereeniging van hoofden bij herhalings-
onderwijs wel aan te bevelen.
Er is naar gestreefd het onderwijs op de verschillende
herhalingsscholen zoodanig in te richten, dat de leerlingen
daarvan in hun toekomstig maatschappelijk leven het meeste
voordeel kunnen hebben. Bij het lezen wordt gebruik ge
maakt van boeken, welke ten doel hebben de algemeene
ontwikkeling te bevorderen en waarin onderwerpen worden
behandeld, die de belangstelling der leerlingen opwekken.
Op eenvoudige wijze tracht men zuiver schrijven van de
Nederlandsche taal te bevorderen en worden als stijloefenin
gen brieven en briefkaarten besproken en geschreven, zoo
wel met het oog op den vorm als op den inhoud.
Aan bestrijding van drankmisbruik werd, volgens de ver
klaringen der hoofden slechts bijkomstig iets gedaan. De
Commissie zou het ten zeerste toejuichen, als de bestrijding
van dit in zijne gevolgen zóó verderfelijk kwaad eenigszins
stelselmatig kon behandeld worden op de herhalingsscholen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
w