20 3 Gang van het Onderwijs. in de rapporten der Hoofden dus niet gesproken wordt over de restanten, zou de commissie dit punt gevoegelijk onaan geroerd kunnen laten, doch ze twijfelt niet of de scholenbouw zal nog even, zoo niet meer, noodzakelijk zijn als het vorige jaar. Op al de scholen werd de verjaring van H. M. de Koningin feestelijk gevierdop de meeste scholen werden de kinderen ook op 5 Dec. niet vergeten. Een der Hoofden vraagt een voorschrift waarnaar ze kan handelen indien op hun school kinderen met oog- of oor ontsteking, hoofd- of huiduitslag voorkomen. Over den gang van het onderwijs en over de resultaten daarvan luiden de rapporten der Hoofden over ’t algemeen zeer gunstig; alleen het Hoofd der School aan de Koningstraat klaagt dat van degelijke vorderingen geen sprake kan zijn zoolang de kinderen eerst op bijna vijfjarigen leeftijd tot de school worden toegelaten. Door het werken met de Fröbelgaven, door teekenen, plak- arbeid, vouwendoor het werken met pijpaarde hebben de leerlingen geleerd, oog en hand te gebruiken De voorwerpen in de hoogste klassen door de leerlingen uit klei vervaardigd, zien er netjes en goed gelijkend uit. Enkele nieuwe spelen werden aangeleerd, terwijl ook met gymnastische oefeningen goede vorderingen werden gemaakt, de oefeningen werden flink en krachtig uitgevoerd. Dus een ander Hoofd. Het Hoofd van een andere school stond een stuk van haren tuin af aan de leerlingen der hoogere klassen. Elke leerling kreeg zijn gebied, waar hij mocht zaaien, wieden, de opkomende plantjes verzorgen en later de vruchten pluk ken van zijn arbeid. Bij alle werk werden toepasselijke liedjes gezongen. Gedurig werden de tuintjes door de kleinen bezocht om de vorderingen der planten na te gaan en het nieuwe op te merken. De Commissie maakt hiervan melding om te laten uit komen, dat de gemeentelijke bewaarscholen niet enkel be waarscholen zijn en dat de onderwijzeressen meer doen dan op de kleintjes passen en ze stil houden. Hoewel de commissie vol lof moet zijn over ijver en toe wijding van Hoofden en personeel, hoewel ze het voortdurend streven om door verandering en vernieuwing den geest frisch te houden zeer waardeert, meent ze toch te moeten waar schuwen, dat het nuttigheidsbeginsel niet altijd op den voorgrond moet staan, dat de bewaarschool niet te veel school moet zijn, dat „leeren en werken en denken is leven” niet bepaald geschreven staat voor kinderen van de bewaarschool.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1903 | | pagina 510