20
5
Examens voor Onderwijzeres en Hoofdonderwijzeres.
Voorstellen in het belang van het Onderwijs.
„Moet de speelplaats zijn en blijven een bewaarplaats van
allerlei onreinheid, een lokaas voor het bedrijven van verre
gaande baldadigheid”, vraagt het Hoofd der School.
School aan de Hekkelaan: Ophooging van den tuingrond,
die bij een hevige regenbui geheel onder water staat.
School aan het Vaillantpleintwee lange, lage, eenvoudige
banken (tafels) uitsluitend voor het gebruik van pijpaarde.
School aan de Nieuwe Schoolstraat: 30 banken te ver
anderen naar het laatste model.
School aan de VoldersgrachtVerbreeden van 12 school
banken, betimmering van de kasten voor de leermiddelen,
twee lessenaars voor aanschouwingsonderwijs.
School aan de Duinstraat: Nieuwe heining aan de N.-W.
zijde der speelplaatswaranda aan weerszijden der school,
waardoor de kinderen ook bij regenachtig weder van de
buitenlucht kunnen genietenverplaatsing van de kachels
in de speellokalen van de zijwanden naar de hoeken.
Prins WillemstraatVervanging der oude schoolbanken
door die van nieuw model.
De commissie wenscht ten slotte nog op enkele punten te
wijzen en wel in de eerste plaats op de noodzakelijkheid,
dat het aanschouwingsmateriaal aan de bewaarscholen ver
meerderd dient te worden. In elke school diende te zijn een
kast met voorwerpen van velerlei soort, die zouden kunnen
dienen ter veraanschouwelijking van vertellingen en ter op
zettelijke bespreking vóór de vertelling. Een lijst van die
voorwerpen zou eerst in overleg met de Hoofden der scholen
opgemaakt kunnen worden. Of de uitgaven bestreden zouden
kunnen worden uit de gelden voor de leermiddelen verstrekt,
valt te betwijfelen.
In de tweede plaats wenscht de commissie te wijzen op
het doorblijven der leerlingen tusschen de beide schooltijden,
vooral te Scheveningen. Daar blijven alle leerlingen tusschen
12 en 1 uur over. In dat uur hebben de onderwijzeressen
geen rust, maar moeten ze zich voortdurend met de kinderen
bemoeien; derhalve zijn ze onafgebroken bezig van ’s voor-
Aan het examen voor onderwijzeres namen deel IBcandi-
daten, hiervan slaagden 11. Daaronder waren 10 van den
opleidingscursus, waarvan 8 slaagden.
Aan het examen voor hoofdonderwijzeres namen deel 9
candidaten, hiervan slaagden 7. Daaronder waren 6 van den
opleidingscursus, waarvan 6 slaagden.