22
I
Wegens beswaren over den grooten afstand waren 2 leer
lingen naar eene bijzondere school overgeplaatst, zonder dat
het hoofd der school hiermede in kennis was gesteld.
Conclusie. Een rondschrijven aan de hoofden van scholen
met wie de commissie in aanraking is geweest, leverde met
betrekking tot de absolute verzuimen de volgende uitkomst:
Van de 12 aangegeven gevallen bleken 5 op vergissingen
of verkeerde opgaven te berusten. In 2 gevallen volgde ge-
De commissie was dit jaar wederom meermalen in de
gelegenheid te constateeren, hoeveel verzuimen gepleegd
kunnen worden, vóór eene strafvervolging de ouders bereikt.
Een sneller ingrijpen van de wet zou haar meer doeltreffend
voorkomen. Bekend is haar een voorbeeld van een meisje,
dat 3 maanden lang verzuimd had, vóór zulks aan de com
missie bekend werd, terwijl ook na de waarschuwing der
commissie de school nooit meer bezocht werd.
Als tegenstelling van deze absolute wetsverloochening
diene echter het volgende schrijven aan het hoofd eener
school
Onbekende oorzaken. In 5 gevallen kon de oorzaak van
het verzuim niet vastgesteld worden, doordat de ouders niet
verschenen, of bij bezoek niet thuisgetroffen waren en de
scholen vacantie hadden.
M. H.,
Ik ben zelf in het bezit van de leerplichtwet en daar
staat in dat men de kinderen twee schooltijden in de
2 maanden thuis mag houden zondei reden. Mijne kin
deren gaan bij u al langer dan 2 maanden school en de
een is nu 2 keer en de andere pas 1 keer thuisgebleven,
reden waarom ik geen briefje heb meegegeven.
w. g.
Mej. Th.
Correspondentie. Behalve aan de Arrondissements-School-
opzieners en verschillende hoofden van scholen richtte de
commissie in den loop van het jaar een schrijven tot:
a. den Raad der Gemeente ’s-Gravenhage, ter ondersteu
ning van het verzoek om subsidie door de Vereeniging
„Kinderkleeding” gedaan.
b. den heer J. L. van der Toorn, lid van den Raad der
Gemeente ’s-Gravenhage, met verzoek om een exemplaar
van ZEd.’s brochure over „Kinderkleeding” voor haar be
schikbaar te stellen.
I
4
(le Afd.) VEKSL. V. D. COMM. T. WERING V. SCHOOLVERZ.
I