24
Van buitengewone.
In April legde eene vrouwelijke candidaat voor de 4'10
klasse examen af en werd toegelaten.
Bij den aanvang van den nieuwen cursus werden voor
de lsu’ klasse twee adspiranten geëxamineerd, waaronder
eene vrouwelijke: deze laatste slaagde; de andere werd af
gewezen. Geheel hetzelfde was het geval voor de 2,b' klasse:
hier werd de afgewezen mannelyke candidaat, zoo hy dit
zou wenschen, tot de Ist* toegelaten. Verder slaagde nog
eene adspirante voor de 6de klasse B.
Een leerling, die by het eindexamen in de eerste maand
Juni niet was geslaagd, kreeg by den aan vang van den
nieuwen cursus verlof de lessen in oude talen en wis
kunde als toehoorder te volgen.
Aan één toehoorder voor het onderwys in de geschiedenis
in de 5dp klasse, die wegens dienst by het reservekader in
Juli niet aan het overgangsexamen had kunnen deelnemen,
werd toegestaan dit aanvang September af te leggen, wat
met goeden uitslag geschiedde.
Gedrag der leerlingen, gang en uitkomsten van het
onderwijs.
Over het algemeen gaven het gedrag en de Ijver der leer
lingen reden tot tevredenheid.
Het onderwijs in het Hebreeuwsch werd gedurende den
cursus 1902 tot 1903 gevolgd door drie leerlingen uit de
6de klasse, en 5 (later slechts 3) uit de 5dP; in den loopen
den cursus 1903/1904 evenzoo door 8 uit de 6dP en 7 uit de
5dp klasse.
Op 31 December 1903 volgden 40 leerlingen, namelijk 6 1
uit de Ist®, 14 uit de 2de, 7 uit de 3de, 5 uit de 4de, 5 uit de
5dP en 3 uit de 6de klasse het onderwas in de gymnastiek,
dat nog steeds, wegens gebrek aan ruimte, gegeven werd
in het gymnastieklokaal aan de openbare lagere school voor
onvermogenden aan de Korte Lombardstraat alhier; dat
hierin eene der redenen te zoeken is, waarom slechts 40
leerlingen aan dit onderwys deelnamen, valt niet te betwij
felen.
De overgangsexamens werden afgenomen op 1, 2 en 3
Juli en hadden de volgende uitkomsten:
6
VERSLAG GYMNASHM.
2.
6.