35
Aangebracht werden door de 184 bommen
1.696.000 stuks steurharing
14.538 ton
1.
2.
3.
4.
5.
In dit jaar is door de bommen 25.400 stuks en 3752 ton
steurharing meer en 15916 kantjes pekelharing minder aan
gevoerd dan in 1902.
De prijzen der pekelharing waren van f 68.— tot f 8.—
per kantje, die der steurharing van f 17.— tot f 6.50 per
ton of f 12.— tot f 4.— per duizend. Die der (jleharing f 6.—
per ton of f 3.per duizend.
haringstukken (geschonden haring),
makreel,
137.514 kantjes pekelharing,
919.700 stuks steurharing,
16.124 ton
87
110
schepen binnen met zgn. geramponeerde vleeten en verlies
van enkele netten; verlies van de geheele vleet kwam by na
niet voor. Over het geheel viel niet te klagen; onder de
verliezen moet nog veel geweten worden aan het kappen
der stoomtrawlers.
Voor rampen is onze visschersvloot niet gespaard gebleven.
Vele menschenlevens zyn te betreuren. Reeds den léenJuni
werd een matroos dood aan den wal gebracht, W. M. Spaans,
aan een beroerte overleden. In Juli kwam bericht uit Ler
wick, dat A. Pronk en A. Knoester aan typhus waren over
leden en uit Baltasound van I. den Heyer. Den 16en Augustus
werden Machiel Spaans, 16 September Klaas Pronk, 11 October
Hendrik Grootveld, 15 October Arie Pronk en 30 October
Corving Roos, door een stortzee over boord geslagen en ver
dronken. In den nacht van 19—20 September werd de bom
Sch. 162 overzeild door den logger V.L. 12 waarbij vier onge
huwde mannen van 17—19 jaar bij het overspringen het
leven verloren. Te zamen 4 overleden en 18 verdronken. Den
18n October strandde bij Terschelling de bom Sch. I. waarby
8 menschen omkwamen, waaronder twee elders tehuis be-
hoerende; slechts één werd gered. Den len November kwam
de logger Sch. 33 in aanvaring met den logger V.L. 95, waarbij
de 14-jarige N. V. van Rotterdam over boord geraakte en
verdronk. Tydens de haringvisschery gingen verloren 4 bom
schuiten en 1 logger: laatstgenoemde werd overstoomd.
terwyl bovendien van de gezamenlijke loggers (175) alhier
zyn afgeslagen
8
VERSLAG OER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.